×
میز کار   پروفایل  

چگونه یک خلاصه نویسی مفید داشته باشیم؟

چگونه یک خلاصه نویسی مفید داشته باشیم؟

⭕️ خلاصه نویسی

یکی از مهم ترین فعالیت ها برای افزایش یادگیری و کیفیت مطالعه و افزایش سرعت مرور مطالب ، خلاصه نویسی است. ما با استفاده از جزوه نویسی و خلاصه نویسی می توانیم بخش های مختلف حافظه خود را فعال کرده و یادگیری بهتری داشته باشیم و در دوران جمع بندی به خوبی مطالب را به یاد بیاوریم.

1⃣ خلاصه نویسی نباید طولانی باشد تا بتواند در دوران جمع بندی و مرور در کوتاه ترین زمان ، مطالب را برای ما دوره کند.

2⃣ خلاصه نویسی باید با کلمات کلیدی همراه باشد و باید از نکات بدیهی و غیرمهم جلوگیری کنیم و سعی کنیم پاراگراف پاراگراف پیش نرویم و موضوع محور عمل کنیم.

3⃣ فهمیدن مطلب برای خلاصه نویسی و یافتن کلمات کلیدی اهمیت بالایی دارد. تا زمانی که به فهم درستی از درس نرسیده ایم نباید خلاصه نویسی کنیم.

4⃣ خلاصه نویسی نباید در برگیرنده جملات اضافی و یا به شکل رونویسی از کتاب باشد بلکه باید فهم خود را از موضوع به شکل صحیح و کوتاه بیان کنیم.

5⃣ در خلاصه نویسی بهتر است از علائم و اشکال و فلش ها استفاده کنیم که هم باعث زیبایی و جذاب بودن و هم باعث درک بهتر مطالب شود.

6⃣ خلاصه باید دسته بندی شده و مرتب باشد و با نظم نوشته شده باشد تا درک مطلب راحت تر شود.

7⃣ بهتر است از دو یا چند رنگ برای خلاصه نویسی استفاده کنیم تا اولا درک مطالب به آسانی انجام شود و همچنین برای ما جذابیت داشته باشد و ما را به خواندن مطالب جذب کند.

8⃣ خلاصه نویسی برای کامل و جامع شدن در چندین مرحله باید انجام شود پس باید جای خالی برای مطالب آینده خالی گذاشته شود و مطالبی به مرور زمان بر آن افزوده شود تا درصد یادگیری افزایش یابد.

9⃣ نکاتی که از طریق تست ها و پاسخنامه آن ها استخراج می کنیم می توانیم در دفتر جداگانه یا در خلاصه نویسی آن را لحاظ کنیم و به آن ها توجه کنیم.

🔟 خط کشیدن و مشخص کردن کلمات مهم درس یا حاشیه نویسی در کتاب درسی بسیار تاثیرگذار بوده و نوعی خلاصه نویسی محسوب می شود و این نکات به ما کمک خواهد کرد تا مطالب را بهتر به خاطر بسپاریم.

🟢 نکته: خلاصه نویسی در دروس حفظی ؛ این دروس نیازمند خلاصه نویسی هستند زیرا حجم مطالب زیاد است و با خلاصه نویسی می توان بهتر متن کتاب را مرور کرد و به خاطر آورد.

🟣 نکته: خلاصه نویسی در دروس حفظی – تحلیلی ؛ خلاصه نویسی از کتاب و درسنامه انجام می گیرد و سعی کنیم تست هایی که نکته دار و مهم هستند را در خلاصه نویسی خود وارد کنیم و مثال ها و مصداق ها و اشکال را تا حد امکان وارد خلاصه نویسی خود کنیم.

🟤 نکته: خلاصه نویسی در دروس تحلیلی ؛ نوشتن درسنامه کاربرد زیادی ندارد و خلاصه نویسی بهتر است به این صورت باشد که تست های مهم در آن گنجانده شود و همچنین فرمول های مهم دروس را نیز در خلاصه نویسی خود وارد کنیم تا بهتر بتوانیم دوره و مرور داشته باشیم.

🟠 توصیه: خلاصه نویسی اگر چه کار مهمی است و می تواند در تحصیل دانش تاثیرگذار باشد ولی نباید تاکید زیادی بر آن داشت و وسوسه به خرج دادن در خلاصه نویسی از اهمیت این کار می کاهد پس سعی کنیم خلاصه های مفید و کارآمد و دقیق بنویسیم تا در مواقع مرور به یاری ما بشتابد و زمان زیادی را برای آن نگذاریم که از کارهای مهم تر جا بمانیم.

 

پاسخ دهید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظر شما پس از بررسی و تایید توسط همکاران ما، نمایش داده خواهد شد.