به این سؤال ها پاسخ دهید و نیم سال دوم بهتری داشته باشید:
سؤال اول درباره ی جمع بندی نیم سال اول است.
سؤال دوم دربارهی هدف گذاری نیم سال دوم است، چگونه می توانیم به هدفمان برسیم؟
و سؤال سوم دربارهی مهندسی منابع است(کتاب ها و کلاس ها )
برای آن که نیم سال دوم بهتری داشته باشید، ابتدا نیم سال اول را بررسی کنید .
دستاوردهای شما در نیم سال اول چه بود؟
افزایش ساعات مطالعه و سخت کوشی و تلاش بیشتر
آیا شما در نیم سال اول سخت کوش تر، پرتلاش تر و جدی تر شدید؟
سؤال دوم: پیوستگی بیشتر
آیا شما در نیم سال اول قهرمان پیوستگی هستید و در آزمون ها غیبت نداشتید ؟
پیشرفت کلی درمعدل و تراز
این دو سؤال ممکن است پاسخ یکسانی داشته باشند:
درنیم سال اول در کجا دستاورد بهتری داشتید ؟
معدل امتحانات مدرسه؟
رشد تراز در آزمون های کانون؟
پیشرفت در یک یا دو درس
این دوسؤال هم احتمالا پاسخ یکسانی دارند:
درنیم سال اول درمدرسه آیا در یک یا دو درس پیشرفت کردید؟
کدام درس ها ؟ چه کاری کردید که بهتر شدید ؟
پیشرفت در یک یا دو درس در آزمون های کانون ؟
آیا در نیم سال اول در آزمون های کانون در یک یا دو درس پیشرفت کردید؟
کدام درس ها؟
چه کاری کردید که بهتر شدید ؟
اگر پاسخ هر کدام از زوج سؤال هامتفاوت بود، هم خودتان فکر کنید و هم با پشتیبانتان گفت و گو کنید .
آیا نتایج شما در مدرسه و آزمون های کانون شبیه هم بودند یا تفاوت داشتند ؟
در معدل و تراز یا در یکی از درس ها ؟
کدام درس؟
هدف گذاری برای نیم سال دوم
پس از مشخص کردن دستاوردهای نیم سال اول به سراغ هدف گذاری برای نیم سال دوم می رویم، اگر از نتیجهی کارتان در نیم سال اول راضی هستید، ممکن است بخواهید همان درسی را که در نیم سال اول پیشرفت کردید، در نیم سال دوم با قدرت بیشتر ادامه دهید، مثلا اگر در درس ریاضی پیشرفت کرده اید، ممکن است بخواهید در نیم سال دوم، باز هم به پیشرفت در همان درس و با قدرت بیشتر ادامه بدهید.
و اگر ساعات مطالعه تان بیشتر شده است، ممکن است بخواهید همین روند را در نیم سال دوم هم ادامه بدهید، اما شاید بخواهید یک درس دیگر را هدف بگیرید و مثلا در درسی که در نیم سال اول خوب نبودید پیشرفت کنید.
هدف شما برای نیم سال دوم چیست؟
لطفا کمی فکر کنید و بعد پاسخ بدهید.
در نیم سال دوم چگونه به هدفمان برسیم:
این دو کار را انجام دهید:
اول این که بیشتر زحمت بکشید و تلاش کنید و دوم این که مهارت فراشناختی تان را بیشتر و بهتر کنید .
مهارت فراشناختی چیست ؟
مهارت فراشناختی یعنی این که شما بدانید هر درس را با چه روشی بخوانید و کدام روش برای شما مناسب تر و بهتر است؟
مثلا ممکن است تشخیص دهید، وقتی بیشتر مساله و تمرین حل می کنید یا بیشتر تست می زنید، بیشتر پیشرفت میکنید یا تشخیص دهید، وقتی در کلاس بیشتر به درس معلم گوش می کنید یا درس هر روز را درهمان روز می خوانید، پیشرفت می کنید.
یادتان باشد که دانش آموزان برای درس های مختلف روش های متفاوتی دارند و ممکن است روش شما با دانش آموز دیگر تفاوت داشته باشد .
برای پیدا کردن روش های خوب، ابتدا از درس هایی شروع کنید که در نیم سال اول پیشرفت کرده اید، ببینید برای آن درس ها چکار کرده اید؟
ممکن است این روش ها برای درس های دیگر هم مفید باشند.
در مورد درس هایی که هنوز روش خوبی ندارید، از پیشنهادهای پشتیبان و معلمان و پدر ومادر استفاده کنید.
مصاحبه های قهرمانان پیوستگی و ترازهای برتر را بخوانید با دوستانتان هم صحبت کنید.
هر روشی که به نظرتان خوب بود و شما آن روش را پسندیدید، چند بار اجرا کنید، اگر برایتان فایده داشت، ادامه دهید.
اما این را هم یادتان باشد، هر چقدر هم روش هایتان خوب باشد، باید تلاش کنید و زحمت بکشید، عامل اول برای پیشرفت کردن، زحمت و تلاش است.
دفتر برنامه ریزی به شما نشان می دهد که واقعا چقدر زحمت می کشید، در نیم سال دوم دفتر برنامه ریزی را حتما تکمیل کنید.
فقط روزی یک دقیقه زمان می خواهد !
برای تکمیل دفتر فقط روزی یک دقیقه وقت بگذارید و نتیجهی آن را خودتان ببینید .
مهندسی دوبارهی منابع برای نیم سال دوم
در نیم سال دوم کدام کتاب ها را استفاده میکنید و کدام را تغییر می دهید؟
هر کتاب و منبعی که در نیم سال اول به شما کمک کرد و برایتان مفید بود، در نیم سال دوم هم از آن استفاده کنید .
برای امتحانات پایان سال میتوانید از کتاب سؤال های پرتکرار بهره بگیرید.
کتاب سؤال های پرتکرارشامل سؤال هایی است که بیشترین تکرار را در امتحانات سال های قبل داشته اند،
اگر در نیم سال اول از منبعی استفاده کردید که برایتان مفید نبود با پشتیبانتان صحبت کنید و علت را بررسی کنید و سپس اگر مطمئن شدید که آن منبع در نیم سال دوم هم برایتان موثر نخواهد بود، یک منبع دیگر را جایگزین کنید.
در نیم سال دوم دوران طلایی نوروز را هم داریم .
نوروز فرصت مناسبی برای جبران ضعف هاست. به ویژه دانش آموزان ششمی و نهمی ویازدهمی و دوازدهمی ها، باید از دوران طلایی نوروز بهتر و بیشتر استفاده کنند .
کانون کتاب نوروز را برای همهی پایه ها منتشر کرده است .
این کتاب ها با روش بازیابی و به صورت آزمونی تالیف شده اند، هر کتاب نوروز شامل 10 آزمون است که مباحث نیم سال اول و دوم پوشش میدهند؛ هم مسابقه و آزمون است و هم یادگیری با روش بازیابی.
برای دانش آموزان دوازدهم کتاب نوروز شامل دو بخش پایه و دوازدهم است :
5آزمون برای پایه و 5 آزمون برای دوازدهم، اما برای بقیهی پایه ها کتاب نوروز شامل 5 آزمون از نیم سال اول و 5 آزمون نیم سال دوم است .
برای پنجمی ها و ششمی ها و برای نهمی ها تعداد آزمون های نیم سال دوم کمتر است و به جای آن یک یا دو آزمون مشابه تیزهوشان وجود دارد .
برای سوم و چهارم دبستان، دو آزمون خواندن برای فهمیدن ( مشابه پرلز) وجود دارد..
منابع یازدهمی ها و دوازدهمی ها
دوازدهمی ها خود را برای کنکور اردی بهشت آماده می کنند .
یازدهمی ها هم تا کنکور اردی بهشت 1404 تقریبا یک سال فرصت دارند، کتاب های جمع بندی پایه شامل 6 آزمون است که هم برای یازدهمی ها و هم برای دوازدهمی ها مفید است: دو آزمون از دهم ، دو آزمون از یازدهم و دو آزمون ترکیبی از دهم و یازدهم .
بهتر است دو آزمون ترکیبی را قبل از آزمون 25 اسفند که هدیه و رایگان برای تمام دانش آموزان کانونی و غیرکانونی است، تمرین کنید .
آزمون 25 اسفند شامل درس های دهم و یازدهم است، سپس به سراغ دو آزمون دهم بروید و پس از آن دو آزمون یازدهم را تمرین کنید .
اگرمی خواهید بیشتر تست مجموعه ای کارکنید و اگر نمی خواهید کتاب جمع بندی پایه را تمرین کنید، می توانید کتاب های زرد ده دوره و دو دوره را زودتر شروع کنید، اما سؤال های مربوط به دوازدهم را فعلا و تا قبل از آزمون 7 فروردین پاسخ ندهید.
برنامهی آزمون از 7 فروردین به بعد را در تابلوی نوروزی مشاهده کنید .
تابلوی نوروزی برای دانش آموزان دوازدهمی و یازدهمی که کنکور دارند و ششمی ها که آزمون تیزهوشان دارند و نهمی ها که آزمون های نمونه دولتی و تیزهوشان خواهند داشت، اهمیت بیشتری دارد.
تابلوی نوروزی را با دقت تکمیل کنید .
روی میز یا روی دیوار اتاقتان نصب کنید و برنامه ای را که مینویسید در دوران نوروز اجرا کنید.
جمع بندی و خلاصه
دستاورهای نیم سال اولتان را پیدا کنید و نقاط قوت خودتان را بشناسید .
فقط بعد از شناختن نقاط قوت به سراغ نقاط ضعف بروید و برای نیم سال دوم هدف گذاری کنید.
منابعی را که در نیم سال اول برایتان مفید بود، استفاده کنید، اما در مورد منابعی که برایتان مفید نبود با پشتیبانتان صحبت کنید و اگر لازم بود .
یک کتاب دیگر برای نیم سال دوم انتخاب کنید.
برای این که در نیم سال دوم به هدف هایتان برسید، باید دوکار بکنید:
باید بدانید برای شما بهترین روش مطالعهی هر درس کدام است.
مهارت های فراشناختی خود را تقویت کنید، اما این را هم بدانید که اگر بهترین کتاب ها را هم داشته باشید و مهارت های فراشناختی و روش های شما هم کامل باشد، باید زحمت بکشید و تلاش کنید.
با زحمت و تلاش است که همهی ما به هدف هایمان میرسیم.
موفق و پیروز و سربلند باشید.
نویسنده:کاظم قلمچی
پاسخ دهید