×
میز کار   پروفایل  

برای کسب بهترین نتیجه در امتحانات نیم سال اول چه کار کنیم؟

برای کسب بهترین نتیجه در امتحانات نیم سال اول چه کار کنیم؟

شنیده ایم که سهم قابل توجهی از سوالات کنکور یا امتحانات مهم براساس مفاهیم و الگوهای سوالات سال های گذشته طراحی می شوند. اما چرا برخی دانش آموزان نمی توانند نتیجه مطلوبی بگیرند؟

این موضوع  به روش مطالعه دانش آموزان بر می گردد. نگاه خطی، پیش رونده و بدون توجه به طبقه بندی و الگوهای تکرار شونده و مفاهیمی که معمولا هر سال ارتقا می یابند. در نگاه اول تیپ سوالات هر سال جدید هستند، در صورتی که با واکاوی موضوع متوجه می شویم که مسئله همان مسئله است اما از زاویه دیگر به آن نگاه شده است.

نکته این است که باید مبنا بودن کتاب درسی را فراموش نکنیم. محتوای محوری را یاد بگیریم تا زمانی که از زوایای مختلف به آن نگاه شد بتوانیم تشخیص درستی داشته باشیم. گاها در مسیر مطالعه کتاب درسی را می خوانیم بعد به سراغ مراحل بعد یعنی درسنامه و تست می رویم، در آزمون حاضر می شویم و براساس این الگو پیش می رویم.

 نکته ظریف این است که باید چرخه منابع را مانند چرخه مطالعه رعایت کنیم. یعنی همان طور که مطالعه می کنیم، آزمون می دهیم، تحلیل آزمون می کنیم و نقاط قوت و چالشی را مشخص می کنیم و به رفع نواقص یادگیری می پردازیم در چرخه منابع باید نکات استخراج شده از آزمون ها و تست ها و نواقص یادگیری را در کتاب خودآموزی(به عنوان منبع متمرکز تحلیل آزمون) و کتاب درسی به عنوان نقطه شروع چرخه منابع وارد کنیم و هر بار این چرخه را تکرار کنیم و موارد ثبت شده را بهینه سازی کینم. توجه به ثبت نکات مهم تست ها و آزمون ها در کتاب درسی به ما این هشدار را می دهد که دوباره به کتاب درسی برگردیم و ببینیم کدام قسمت را با دقت بررسی نکرده ایم که نتوانسته ایم سوالات تستی را حل کنیم یا روی کدام قسمت دقیق نبوده ایم که نتوانسته ایم به سوالات تشریحی دشوار پاسخ دهیم یا کدام مبحث در کدام درس وجود دارد که بین محتوای کتاب درسی و سوالاتی که از آن طرح می شود فاصله زیادی وجود دارد و باید از منابع تکمیلی استفاده کنیم. در هر بار بازگشت به کتاب درسی و ثبت نکته ها که به صورت مختصر انجام می شود، الگوهای تکرار شونده را تشخیص می دهیم که همین موضوع ما را در رسیدن به نتیجه مطلوب حداکثری کمک می کند.

با توجه به نزدیک شدن به امتحانات نیم سال اول اگر تا به امروز نگاه دقیقی به کتاب درسی نداشته اید از این فرصت استفاده کنید. 

کتاب پرتکرار مهم ترین الگوهای تکرار شونده و سوالات مهم را به صورت طبقه بندی شده در اختیار شما قرار می دهد. با همان استدلال تکرار الگوی سوالات کنکور و البته با زاویه دیگر دیدن سوال، توجه به سوالات تشریحی سال های گذشته در کتاب پرتکرار و رسیدن به سطحی بالاتر از تسلط برای موفقیت در امتحانات نیم سال اول لازم و ضروری است. 

همچنین کانون با ارائه کارنامه مبحثی دوران امتحانات وضعیت مبحثی هر دانش آموز را براساس کارنامه های آزمون ها مشخص کرده است. در هر مبحث چند تا از ده تا پاسخ داده اید؟ این موضوع در یک نگاه وضعیت تان را مشخص می کند که در مطالعه تستی یا تشریحی ویژه امتحانات ابتدا به سراغ کدام مباحث بروید. در کنار کارنامه مبحثی ویژه امتحانات که در صفحه شخصی دانش آموزان در دسترس خواهد بود مدیران گروه آزمون با ارائه مهم ترین سوالات پرتکرار مسیر مطالعه را برای شما هموارتر کرده اند. به این صورت که ابتدا این سوالات را حل می کنید و وضعیت تان را مشخص می کنید. به کارنامه های مبحثی تان نگاه می کنید و اولویت بندی مباحث تان را برای مطالعه در نظر می گیرید. این سوالات را در قسمت تازه های سایت کانون ببینید.

توجه کنید در این دوران با استفاده از منابع استاندارد پرتکرار و کارنامه های در دسترس تان درس بخوانید.

 کتاب درسی را به نوعی دیگر از روال همیشگی تان ببینید. پرتکرارهاترین و مهم ترین تیپ بندی های سوال را شناسایی کنید و بر آن ها مسلط شوید.

پیوسته و هدف مند پیش بروید.

پاسخ دهید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظر شما پس از بررسی و تایید توسط همکاران ما، نمایش داده خواهد شد.