×
میز کار   پروفایل  

مقابله با سوالات دام‌دار

مقابله با سوالات دام‌دار

 

 

سوالات دام دار آموزشی چیست؟😕🤔

دام یعنی تله؛ سوال های دام دار یعنی سوالاتی که یک يا دو گزینهٔ آنها دام هستند؛ یعنی حواس شما را پرت می کنند. ما فکر می کنیم که آنها گزینهٔ درست هستند، در حالی که جایی اشتباه کردیم و نتونستیم راه‌حل درست و جواب درست را پیدا کنیم . معلمان و طراحان سوال عمدا سوال دامدار طرح می کنند . 😑☹

 

دلایل مهمی که دانش ‌آموزان در دام سؤال های دامدار می افتند:🙄

۱)سوال را نصفه می خوانیم

مثلاً هنگامی که شروع به خواندن صورت سوال می کنیم و هنوز سوال تمام نشده با خوشحالی پاسخ را علامت می زنیم؛ چون فکر می کنیم سوال را بلد هستیم و بارها آن را ديديم و تکرار کردیم .در حالی که ممکنه در پایان سوال یک کلمه باشه که چون به آن نرسیدیم اشتباه پاسخ می‌دهیم.

 

۲) صورت سؤال را بدون توجه به کلمات می خونیم یا سرسری می خونیم.

در صورت سؤال کلمه های مهمی وجود دارد که کمک می کند تا راحت تر جواب را پیدا کنیم اما اگر بی دقتی کنیم و آنها را نبینیم ممکنه كه در دام بیفتیم.

 

۳)مفاهیم درسی را خوب ياد نگرفته ایم .️

اگر درسی را درست خونیم و مفهوم کتاب درسی را خوب ياد نگیریم نمی تونیم یک سؤال را درست حل کنیم؛ پــس اگر مفاهیم را خوب بلد نباشیم یک گزینه را شانسی انتخاب می کنیم و در دام می افتیم.

 

4)سوال ها را نصفه و حفظی حل می کنیم.

بعضی وقت ها پیش میاد  که از بس عجله می کنیم سوال ها  را حفظی حل می کنیم و فکر می کنیم که همه را بلد هستیم. مثلاً چون مساحت مستطیل را بلدیم آن را در ذهنمان حل می کنیم و روی کاغذ نمی نویسیم و آن وقت است که راه حل سوال را اشتباه مـی رويم  يا آن را نصفه و نیمه حل می کنیم و در دام می افتیم .

 

برای اینکه در دام آموزشی نیفتیم:

1) هنگام درس خواندن حواسمان را جمع کنیم تا درس ها را خوب ياد بگیریم.

 ۲) صورت سوال ها را کامل و با دقت بخوانیم. بــه فعل های مثبت و منفی که در صورت سوال به کار رفته توجه کنیم؛ مثل نیست يا است، وجود ندارد، نمی شود  و...

 

🌼شناسایی اصول چیدن دام در آزمون تستی 

 

🔴 ترتیب گزینه ها:

👈 پرسش های چهارگزینه ای به نوعی طراحی شده اند که هنگام خواندن، ترتیب گزینه ها باعث می گردد ذهن ما در برداشت خود ، یک گزینه را برتری بدهد و به دیگر گزینه ها بی توجهی شود. در حالی که احتمال درست بودن گزینه های دیگر به همان اندازه است.

 

🔻شکل اول: داوطلب در اولین گزینه، برجستگی و ویژگی خاصی را حس می کند که باعث می شود در همان گزینه اول توقف کند و آن را انتخاب کندو به بقیه گزینه ها به اندازه کافی توجه نکند و با احساس درست بودن گزینه اول در مورد گزینه های دیگر تصمیم صحیحی نگیرد.

 

🔻شکل دوم: اولین گزینه را که درست است در لباس گزینه نادرست آرایش می دهند زیرا از نظر روانشناسی ذهن (با توجه به چهار گزینه ای بودن آزمون) برای عبور از گزینه اول و پرداختن به گزینه بعدی، آمادگی بیش تری دارد. بنابر این طراح با تمهیداتی گزینه اول را غلط جلوه می دهد چون داوطلب از نظر احتمالات سریع تر می تواند از کنار گزینه اول بگذرد.

 

🔴 کلمات و عبارات گمراه کننده:

👈 عبارات و کلماتِ گزینه ها، داوطلب را به بیراهه می برد، اینگونه عبارت ها و کلمات غلط انداز، که به عنوان نکته انحرافی توسط طراح در سوال قرار می گیرد چنان تاثیر گذارند که قدرت انتخاب گزینه ی درست را از داوطلب سلب می کنند و با داشتن اطلاعات و دانش علمی او را به مسیر اشتباه می برد. مثلا طراحان با گنجاندن مباحث و مطالب بی ربط و زائد در متن سوال، باعث دور شدن ذهن داوطلب از نکته ی اصلی می شود.

 

✅ راه حل:

صورت سوال را آهسته و کلمه به کلمه بخوانید و هضم کنید و زیر نکات کلیدی خط بکشید و سپس پاسخ دهید. شاید در ابتدای استفاده از این راهکار مدت زمان طولانی تری برای پاسخ دهی به تست ها صرف شود اما با تمرین مکرر و بمرور زمان ذهن شما سرعت این کار را بالاتر می برد.

 

💢از این اصول برای گرفتن نتیجه مطلوب از درس خواندن تان استفاده کنید و هرگز آن را جایگزین درس خواندن یا کمتر درس خواندن نکنید.

پاسخ دهید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظر شما پس از بررسی و تایید توسط همکاران ما، نمایش داده خواهد شد.