×
میز کار   پروفایل  

کاظم قلم‌چی:در برنامه‌ی راهبردی،کدام پیشروی را انتخاب می‌کنید؟

کاظم قلم‌چی:در برنامه‌ی راهبردی،کدام پیشروی را انتخاب می‌کنید؟

نرمال یا سریع : در برنامه‌ی راهبردی کانون، کدام پیشروی را انتخاب می کنید؟

 دوازدهم را تا کی تمام می‌کنید ؟ اسفند یا اردی بهشت ؟ 

 در برنامه‌ی راهبردی کانون هر دو انتخاب را دارید. 

 با ویژگی های برنامه‌ی راهبردی امسال کانون آشنا شوید . 

 

امسال کنکور در دو مرحله برگزار خواهد شد؛ البته پارسال هم در دو مرحله برگزار شد،  اما تفاوت در این است که مرحله‌ی اول کنکور پارسال دی ماه بود و امسال اولین مرحله در اردی بهشت برگزار می شود، بنابراین تعداد بیشتری از دانش آموزان ممکن است امسال بخواهند تا پایان اسفند ماه درس های دوازدهم و درس های پایه را تمام کنند و برای کنکور اردی بهشت آماده شوند. ما برای این گروه از دانش آموزان یک انتخاب جداگانه در نظر گرفته‌ایم که در نمودارهای پیشروی برنامه با رنگ قرمز( خانه های قرمز رنگ) مشخص شده است، خانه های آبی برای پیشروی نرمال است. پیشروی نرمال را باید هر دو گروه دانش آموزان پاسخ بدهند و کارنامه بگیرند،  برای آشنا شدن با برنامه‌ی راهبردی کانون بهتر است به نمودارهای پیشرفت توجه کنید(این نمودارها در یک پوستر جداگانه چاپ شده و در وسط مجله‌ی آزمون هم در اختیار شماست.

در نیم سال اول بعضی خانه ها در قسمت درس‌های پایه با رنگ قرمز مشخص شده اند اگر می خواهید پیشروی سریع داشته باشید، در نیم سال اول در درس های پایه می‌توانید هر دو زوج درس را کامل مطالعه کنید و امتحان بدهید ( هم شیمی دهم و هم شیمی یازدهم ) ( هم فیزیک دهم و هم فیزیک یازدهم ) .در نیم سال دوم خانه های قرمز مربوط به درس های دوازدهم است . اگر می‌خواهید پیشروی سریع داشته باشید درنیم سال دوم علاوه بر پیشروی عادی درس های دوازدهم،  خانه های قرمز رنگ را هم مطالعه کنید و امتحان بدهید . یعنی در نیم سال اول  بیشتر از دیگران درس های پایه را بخوانید  و در نیم سال دوم بیشتر از دیگران درس های نیم سال دوم دوازدهم را بخوانید و امتحان بدهید.

 

 

آیا واقعا پیشروی سریع بهتر است؟ 

 آیا این تصمیم درست است؟ کدام دانش آموزان بهتر است با پیشروی سریع مطالعه کنند و کدام دانش آموزان بهتر است با پیشروی نرمال مطالعه کنند و امتحان بدهند ؟

بدیهی است که پیشروی سریع فقط برای تعداد محدودی از دانش آموزان و فارغ التحصیلان با شرایط خاص مفید است.  البته ممکن است بعضی از دانش آموزانی که پیشروی نرمال را انتخاب می کنند، در یک یا دو درس بخواهند پیشروی سریع را انتخاب کنند و برعکس ممکن است بعضی از دانش آموزان که پیشروی سریع را انتخاب می‌کنند در یک یا دو درس پیشروی نرمال را امتحان بدهند . به این کار می گویند شخصی سازی برنامه . 

شخصی سازی برنامه‌ی راهبردی یعنی این که شما با توجه به شرایط خودتان تصمیم بگیرید و بعضی قسمت های برنامه را حذف یا اضافه کنید . 

 به این نکته هم توجه کنید: در پیشروی نرمال، حجم برنامه اصلا کم نیست . در پیشروی نرمال هم حجم برنامه زیاد است . چرا ؟ به خاطر این که کنکوری ها باید در یک سال، درس های سه سال را بخوانند و امتحان بدهند، به همین دلیل در برنامه ی راهبردی چند ایستگاه جبرانی قرار داده‌ایم تا بتوانید عقب ماندگی هایتان را جبران کنید .

توصیه‌ی مهم: امسال که مرحله‌ی اول کنکور در اردی بهشت است، جو زده نشوید و فورا تصمیم نگیرید که برنامه‌ی پیشروی سریع را انتخاب کنید؛ صبور باشید و با تفکر و تعمق و تامل تصمیم بگیرید !

 

 شخصی سازی برنامه  لازم است، اما چگونه ؟ 

چگونه تشخیص بدهیم که پیشروی نرمال را اجرا کنیم یا پیشروی سریع را انتخاب کنیم ؟ 

اولا تصمیم با خود شماست. باید مدتی خودتان خوب فکر کنید و شرایط خودتان را در نظر بگیرید،ضمنا و  حتما از مشورت پشتیبان خود استفاده کنید . با دوستان و اولیا هم صحبت کنید و نهایتا خودتان تصمیم بگیرید. 

اول این که به پایه‌ی درسی تان خوب  توجه کنید .

 در چند آزمون و در کدام درس ها توانسته اید تراز بالای 6000 یا 5500 به دست بیاورید ؟

معدلتان در مدرسه چند است ؟ در کدام درس ها نمره‌ی بالاتر از 18 دارید ؟ در کدام درس ها تراز بالای  6000یا تراز بالای 5500 دارید؟

 آیا در تابستان خوب درس خوانده اید و در آزمون ها غیبت نکرده اید؟ 

آیا در تابستان درس های نگاه به آینده را مطالعه کردید و به سؤال های نگاه به آینده در آزمون ها پاسخ دادید ؟

 شاید هم بگویید من ترازم کم‌تر از 6000 است، اما خودم را می شناسم، من اراده ی قوی ای دارم و می‌توانم از عهده ی حجم زیاد درس ها بر بیایم. اشکالی ندارد می توانید یکی دو آزمون خودتان را محک بزنید و حجم بیشتر را انتخاب کنید و اگر دیدید حجم برنامه برایتان زیاد است، قسمت های پیشروی سریع را کم کنید یا به کلی حذف کنید . 

اصلا نگران نباشید، در طی برنامه‌ی راهبردی فرصت های زیادی برای اصلاح مسیر دارید . ایستگاه های جبرانی هم کم نیستند، اگر عقب ماندید چند ایستگاه جبرانی در مسیر وجود دارد. شما می‌توانید بعدا و در صورتی که خودتان تشخیص دادید، کمی برنامه را تغییر دهید و سرعت پیشروی را کم یا زیاد کنید . اصلا یک دلیل انتخاب برنامه‌ی راهبردی توسط رتبه های برتر همین است که بسیاری نکات در این برنامه دیده شده است.

 

به این چند سؤال برای شخصی سازی برنامه پاسخ دهید: 

آیا می خواهید درنیم سال اول هم در فیزیک و هم در شیمی دو زوج کتاب ها را بخوانید و امتحان بدهید یا فقط در یک درس؟ اگر یک درس، کدام درس؟ 

آیا می‌خواهید در نیم سال اول در زوج درس ها عادی عمل کنید و فقط در نیم سال دوم ، درس های دوازدهم را با پیشروی سریع بخوانید یا این که در هر دو نیم سال می‌خواهید پیشروی سریع داشته باشید ؟ 

در نیم سال دوم آیا می خواهید در تمام درس ها پیشروی سریع داشته باشید یا فقط  در بعضی درس ها ؟ کدام درس ها ؟ 

 توجه : اکثریت دانش آموزان، پیشروی نرمال دارند.

 در پیشروی نرمال برنامه را چگونه شخصی سازی کنیم؟

شما ممکن است نتوانید تمام درس های پایه و درس های دوازدهم را به صورت هم زمان و کامل مطالعه کنید.  نگران نباشید در برنامه چند ایستگاه جبرانی وجود دارد . با توجه به نمودارهای پیشروی به سادگی می توانید این ایستگاه های جبرانی را تشخیص بدهید . هر موقع عقب افتادید یا نمره تان خوب نشد به ایستگاه های جبرانی بعدی فکر کنید !

این را هم بدانید، دانش آموزان و فارغ التحصیلانی که درس ها را با حوصله و اطمینان و عمق بیشتر می‌خوانند و شتابزده و عجول نیستند، در بسیاری از مواقع از کسانی که شتابزده و با عجله کار می کنند نتیجه‌ی بهتری می گیرند؛ در مسابقه‌ی دو ماراتن ، باید انرژی خود را تقسیم کنید. لاک پشت های صبور از خرگوش های عجول سبقت می گیرند .در صورتی که برنامه‌ی نرمال را انتخاب می‌کنید، حتما برای شخصی سازی برنامه خوب فکر کنید و تمرکز را روی درس های دوازدهم بگذارید . درس‌های دوازدهم برای همه‌ی دانش آموزان جدید و مهم است . اهمیت امتحان نهایی و تاثیر آن را هم در کنکور می‌دانید، بنابراین در شخصی سازی برنامه اولویت اول را به درس های دوازدهم بدهید.

 

کارنامه‌ی پیشروی سریع و نرمال چه تفاوتی دارد ؟

در کارنامه ی پیشروی سریع، برای قسمت های اضافی که دانش آموزان پاسخ می دهند، نمره و تراز اضافی در نظر گرفته می شود. رتبه و تراز همه‌ی دانش آموزان با میانگین وزن دار ترازهای تمام درس ها محاسبه و اعلام می شود .

 

پوستر برنامه ی راهبردی را تهیه  و در اتاق خود نصب کنید.

پوستر برنامه‌ی راهبردی را از سایت کانون، از صفحات وسط مجله ی آزمون و از نمایندگی های کانون، می ‌توانید تهیه کنید . در نمودار پیشروی برنامه ی راهبردی پنج ستون مشاهده خواهید کرد. 

ستون اول : مربوط به پروژه هاست،  در هر سال هشت پروژه داریم. 

ستون دوم : مربوط به تاریخ آزمون هاست. توجه کنید که امسال تاریخ آزمون های هدیه را از ابتدای سال اعلام کرده ایم.

 در آزمون های هدیه هم دانش آموزان کانونی و هم غیرکانونی می‌توانند شرکت کنند .

 اولین آزمون هدیه در روز 14 مهر برگزار خواهد شد.

ستون سوم : مربوط به پیشروی درس های دوازدهم است. 

در نیم سال دوم خانه های قرمز برای پیشروی سریع در نظر گرفته شده است.

ستون چهارم : مربوط به پیشروی درس‌های اجباری پایه است. 

ستون پنجم : مربوط به پیشروی زوج درس‌های پایه است . 

در نیم سال اول خانه های قرمز برای پیشروی سریع در نظر  گرفته شده است.

 

شخصی سازی برنامه ی راهبردی = رشد مهارت های فراشناختی 

شخصی سازی برنامه‌ی راهبردی مهارت های فراشناختی شما را افزایش می دهد . وقتی برنامه ی راهبردی و نمودارهای آن را بررسی می‌کنید و وقتی برنامه ی راهبردی را برای خودتان شخصی سازی می‌کنید، مهارت های فراشناختی شما هم تقویت می‌شود و یاد می گیرید بهتر فکر کنید و برای خودتان تصمیم های بهتری بگیرید . 

یاد می گیرید بهترین روش هایی را که برای شما مناسب تر است، برای درس های مختلف انتخاب کنید.

 برنامه را خوب بررسی کنید . فکر کردن را دوست داشته باشید در چالش های فکری و در چالش های زندگی پیشرفت می کنید . قدرت فکر و تصمیم گیری و رشد مهارت های فراشناختی دست کمی از موفقیت در کنکور ندارد . 

این مهارت ها یک عمر با شما خواهد ماند؛ هم در دوران دانشجویی و هم در طول دوران کار و زندگی .

موفق و پیروز و سربلند باشید.

             نویسنده: کاظم قلم‌چی

برنامه راهبردی پایه دوازدهم در یک نگاه ضمیمه شده است.

پاسخ دهید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظر شما پس از بررسی و تایید توسط همکاران ما، نمایش داده خواهد شد.