×
میز کار   پروفایل  

در درس خواندن کمال گرا نباشید

در درس خواندن کمال گرا نباشید

1 -شناسایی افکار کمال‌گرایانه

 

برای مقابله با کمال‌ گرایی در درس خواندن بهتر است، دام‌های ناشی از کمال طلبی را شناسایی کنید. سپس با اصلاح افکاری که در لحظه به ذهن هجوم می‌آورد، این دام‌ها را می‌توان خنثی کرد. برای نمونه وقتی که ذهن می‌گوید باید نمره‌ی کامل در این امتحان بگیرم، به یاد بیاورید که تلاش کردن مهمتر از نتیجه است. زمانی که با دنیایی از بایدها و توقع‌های بالا از خودتان روبه‌رو هستید، شروع به کار و یا حتی برداشتن قدم‌های کوچک نیز برای شما سخت و غیرممکن است.

۲-از قدم‌های کوچک شروع کنید

 

اهداف و برنامه‌های درسی خود را به گام‌های کوچک تقسیم کنید. برای نمونه اگر هدف شما تراز خوب در آزمون است، به جای این‌که مدام در فکر مطالعه برای آزمون باشید، بهتر است هدف اول خود را تسلط بر روی یک مبحث بگذارید. بدین ترتیب گام به گام به هدف مورد نظر نزدیک می‌شوید و بر کمال‌ گرایی در درس خواندن نیز غلبه می‌کنید. توجه داشته باشید که در این صورت مغز با برداشتن هر قدم کوچک پاداش لازم برای ایجاد انگیزه و تلاش بیشتر را دریافت می‌کند.

۳-اولویت بندی

 

تنها عده‌ی انگشت‌شماری وجود دارند که می‌توانند همزمان به چندین هدف دست یابند. چرا که ظرفیت انسان محدود است. پس اگر کمال‌گرا و همین‌طور اهمال‌کار نیز هستید، از فکر کردن به اهداف موازی و متنوع اجتناب کنید. همواره از خود بپرسید که هدف اصلی شما در کوتاه مدت و بلند مدت چیست و آن را در اولویت قرار دهید. با این کار می‌توانید از احساس بی‌ارزش بودن و سرخوردگی رهایی یابید.

۴-برنامه‌ریزی متناسب با توانایی

 

برای مقابله با کمال‌ گرایی در درس خواندن بهتر است از برنامه‌ریزی‌های بلندپروازانه خودداری کنید. پیوسته به خودتان یادآوری کنید که رسیدن به اهداف بزرگ مستلزم صرف زمان زیادی است. داشتن یک برنامه‌ی تمام و کمال بدون توجه به توانایی، استعداد و معقول بودن میسر نمی‌شود

نویسنده:یگانه پورذکریا

پاسخ دهید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظر شما پس از بررسی و تایید توسط همکاران ما، نمایش داده خواهد شد.