×
میز کار   پروفایل  

کندخوانی چیست ؟؟ بررسی 5 راهکار غلبه بر این مشکل

کندخوانی چیست ؟؟ بررسی 5 راهکار غلبه بر این مشکل

کند­ خوانی یکی از اختلالات مطالعاتی است که به عوامل متعددی بستگی دارد، و در صورتی که فرد به برطرف کردن این مشکل نپردازد به مرور اختلال کند ­خوانی موجب ضعف و کاهش تمرکز و بازدهی وی در مراحل مختلف مطالعاتی می­‌شود.

 ۵ راهکار مقابله

مطالعه مفهومی

برای پیاده‌سازی روش مطالعه مفهومی باید چند مرحله را طی کنید:

ابتدا قبل از مطالعه مبحث مورد نظر یک پیش مطالعه (زیر ۳ دقیقه) داشته باشید.

بعد از پیش مطالعه سراغ متن اصلی رفته و با دقت بیشتری آن را مطالعه کنید. بهتر است در این مرحله زیر کلمات کلیدی و مهم خط بکشید.

در ادامه کلماتی که زیر آن‌ها خط کشیده شده را مطالعه کنید؛ این مطالعه بهتر است در حدود ۵ دقیقه باشد؛ به طوری که با یک نگاه کلی به کلمات مهم متوجه شوید که آن پاراگراف درباره چه مبحثی بوده است.

در مرحله آخر سعی کنید مطالبی را که مطالعه کرده‌اید، برای خود به صورت ساده و روان توضیح دهید.

اصلاح روش مطالعه

سعی کنید از حفظ کردن مطالب بپرهیزید و به هنگام مطالعه متن درس را برای خود تحلیل کنید تا کامل در ذهنتان تثبیت شود. درس­‌های محاسباتی را با حل تمرین برای خود آسان کنید تا با راه­‌حل و شیوه حل سوالات مختلف آشنا شوید.

از کلی خوانی شروع کنید و بعد به سراغ جزئیات متن مورد نظر خود بروید.

برای درس خواندن خود بازه زمانی مشخص کنید. سعی کنید مطالعه درس مورد نظر را  تقسیم‌بندی کنید. تمرکز حواس خود را افزایش دهید؛ به این صورت که هنگام بروز افکار مزاحم آن­ها را روی برگه یادداشت کنار دست خود بنویسید و کم کم آن‌ها را از ذهن خود حذف کنید.

مطالعه با برنامه­‌ریزی اصولی

در صورتی که داوطلبان برنامه‌ریزی درسی اصولی داشته باشد، می‌­توانند به خوبی درس‌­ها را طبق استانداردهای مطالعاتی، اهمیت در کنکور و با توجه به شرایط و توانمندی‌های فردی خود مطالعه کنند. با وجود این که کندخوانی می‌تواند از عوامل مختلفی نشأت بگیرد، اما می‌توان ادعا کرد که یک برنامه‌ریزی درسی درست و اصولی مشکل کندخوانی تعداد زیادی از افراد را حل می‌کند.

کاهش درون­‌خوانی

یادگیری مهارت تندخوانی موثر‌ترین روش برای کنترل صدای درون و درون‌خوانی است. با تندخوانی یادگیری بهتر صورت می‌گیرد؛ همین افزایش سرعت درس خواندن باعث می‌شود تا داوطلبان فرصت آنچنانی برای درون خوانی نداشته باشد.


نویسنده : محدثه دهقان

پاسخ دهید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظر شما پس از بررسی و تایید توسط همکاران ما، نمایش داده خواهد شد.