×
میز کار   پروفایل  

کاظم قلم چی: درآزمون‌های تابستان چه کسانی دونوع تراز می‌گیرند؟

کاظم قلم چی: درآزمون‌های تابستان چه کسانی دونوع تراز می‌گیرند؟

درآزمون های تابستان چه کسانی دونوع تراز می گیرند؟

دانش آموزانی که هم به سوالات نگاه به گذشته ( یعنی سوال های پارسال پاسخ ) می دهند و هم به سوالات نگاه به آینده ( یعنی سوال های سال بعد) .

 این دانش آموزان می توانند دو نوع تراز کل  بگیرند . البته برای دریافت تراز نگاه به آینده  شما اگر دبیرستانی هستید  باید  حداقل به سه درس نگاه به آینده پاسخ داده باشید  و اگر دبستانی یا متوسطه ی اول هستید بایدحداقل به دو درس نگاه به آینده پاسخ داده باشید . 

 

 هرکدام از این دو نوع تراز چه فایده ای دارند ؟

 سوال های  نگاه به گذشته و نگاه به آینده هر کدام چه کمکی به دانش آموز می کنند ؟

پاسخ دادن به سوال های نگاه به گذشته سبب می شود شما در تابستان  درس های پارسال را فراموش نکنید .

 ازسوی دیگرشما برای پاسخ دادن به سوال های نگاه به آینده باید درس های سال بعد را پیش خوانی کنید . این کار سبب می شود در مهرماه با آمادگی بیشتر در مدرسه  حاضر شوید و  به سوال های معلمان بیشتر و بهتر پاسخ بدهید و با انگیزه و روحیه ی بهترسال تحصیلی را آغاز کنید  .

 

شخصی سازی برنامه چیست ؟

آیا می توانید برنامه ی تابستان را برای خودتان شخصی سازی کنید ؟

دانش آموزان کانونی معمولا دو مشکل با برنامه ی آزمون ها دارند . مشکل اول این است که می گویند حجم برنامه زیاد است و ما نمی توانیم همه ی درس ها را خوب مطالعه کنیم . مشکل دوم این است که می گویند در بعضی درس ها برنامه ی آزمون ها با برنامه ی مدرسه فرق می کند . مثلا هنوز در مدرسه  بعضی درس ها را نخوانده ایم و عقب تر هستیم . 

راه حل و پاسخ این دو مشکل ، شخصی سازی برنامه است .

راه حل این است که شما بتوانید برنامه را برای خودتان شخصی سازی کنید . تصمیم بگیرید که کدام قسمت ها را کنار بگذارید و کدام قسمت ها را بیشتر بخوانید . مثلا برای تابستان شما باید چند تصمیم بگیرید

 

تصمیم اول :آیا شما در تابستان درس های سال بعد ( سوال های نگاه به آینده ) را امتحان می دهید ؟

تصمیم دوم :چند درس سال بعد  را امتحان می دهید ؟کدام درس ها را ؟ یک یا دو درس یا همه ی درس ها را  ؟

تصمیم سوم : درس های نگاه به گذشته در تابستان اجباری هستند ، آیا شما این درس ها را بر مبنای معلومات قبلی تان پاسخ می دهید ؟ یا این که برای این درس ها تمرین هم می کنید و تست هم می زنید ؟ 

تصمیم چهارم : شما در برنامه ی تابستان بیشتر به درس های نگاه به گذشته اهمیت می دهید یا درس های نگاه به آینده ؟

تصمیم پنجم : ممکن است شما خودتان هم سوال ها ی دیگری مطرح کنید و تصمیم های دیگری برای برنامه ی آزمون ها بگیرید.

 

پاسخ به سوال های بالا یعنی این که برنامه را برای خودتان شخصی سازی کنید . شخصی سازی برنامه یعنی این که تصمیم بگیرید کدام قسمت ها را بخوانید ، کدام ها را نخوانید و کدام قمست ها را بیشتر بخوانید . بهتر است این کار را با هم فکری پشتیبان و اولیا و دوستان خودتان انجام بدهید . یعنی هم خودتان فکر کنید و هم این که از کمک فکری دیگران استفاده کنید. شما در کنار درس خواندن اولویت بندی کردن را هم یاد می گیرید . تشخیص می دهید چه چیزهایی برای شما مهم تر است و کدام قسمت های برنامه را باید برای خودتان پررنگ تر کنید و به آن قسمت ها بیشتر اهمیت بدهید.

نتیجه ی مهم : هم در تابستان و هم در طول سال تحصیلی شما قرار نیست همه ی حجم برنامه ی آزمون را به طور کامل مطالعه کنید . باید قسمت هایی از برنامه را بیشتر بخوانید و بعضی قسمت های برنامه را اگر برایتان زیاد است یا این که در مدرسه نخوانده اید ، حذف کنید . قسمت هایی را که نمی خواهید امتحان بدهید در دفتر برنامه ریزی تان بنویسید و به پشتیبان و به اولیاء خود هم بگویید .

 

آیا برنامه ی آزمون ها ، بعدا هم تکرار می شوند ؟ 

بله ، پاسخ مثبت است . اگر شما قسمتی از برنامه ی آزمون را نرسیدید بخوانید یا این که خوب و کامل نخواندید ، اصلا نگران نباشید . هر قسمت برنامه چهار یا پنج بار در آزمون های بعدی و در فاصله های  . مناسب تکرار می شوند . 

 

سکوهای مقایسه ای برای دوازدهمی ها . این قسمت ویژه ی دوازدهمی است .

 تکرار درس های امروز در آزمون های 21 مهر و 1 دی

امسال برای دوازدهمی ها یک کارجدید انجام داده ایم . همان طور که می دانید  درس های دهم و یازدهم در  برنامه ی تابستان در پنج قسمت مساوی ارائه می شود . همین درس ها در پاییز هم در پنج قسمت ارائه می شوند و سپس در زمستان نیز در پنج قسمت مساوی . بنابراین  دانش آموزان دوازدهمی می توانند نمره های آزمون امروز( 30تیر ) را با نمره های آزمون های 21 مهر و 1 دی مقایسه کنند . امسال پنج سکوی مقایسه ای خواهیم داشت . شما می توانید نمره های درس ها را در سه فصل سال با هم مقایسه کنید و از پیشرفت خود فصل به فصل آگاه شوید . به این آزمون ها و کارنامه ها به دلیل همین مقایسه ها  سکوی مقایسه ای  می گوییم .

 

جمع بندی 

در مقاله ی امروز به چهار موضوع اشاره کردیم:

موضوع اول : برای این که در کارنامه تان بتوانید تراز نگاه به آینده بگیرید اگر دبستانی و متوسطه ی اول هستید باید به دو درس و اگر دبیرستانی هستید به سه درس پاسخ داده باشید .

موضوع دوم : برنامه ی آزمون ها را برای خودتان شخصی سازی کنید و قسمت هایی که برایتان زیاد است مطالعه نکنید . این قسمت ها بعدا در برنامه ی آزمون ها تکرار می شوند .

موضوع سوم :هر مبحث چهار یا پنج بار در آزمون ها تکرار می شوند . اگر نخواندید یا نمره ی خوب نگرفتید نگران نباشید.

موضوع چهارم :  امسال  دوازدهمی ها می توانند در سه فصل سال، نمره های درس های دهم و یازدهم را در سکوهای مقایسه ای با هم مقایسه کنند و از پیشرفت خود فصل به فصل آگاه شوند .

 

یادآوری : بهترین درس شما را در آزمون قبل ( آزمون 23 تیر) برایتان پیامک کردیم . امروز بهترین درس شما در آزمون چه درسی است ؟ امروز هم بهترین درستان را برایتان پیامک خواهیم زد. در دفتر برنامه ریزی یا کتاب خود آموزی تان بنویسید که برای بهترین درستان چه برنامه ای داشتید و چه کارهایی کردید که در آن درس بهترین نتیجه را گرفتید . برای خودتان کلکسیون روش ها درست کنید .

 

موفق و پیروز و سربلند باشید . به دوستان خودتان هم کمک کنید.

کاظم قلم چی

پاسخ دهید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظر شما پس از بررسی و تایید توسط همکاران ما، نمایش داده خواهد شد.