×
میز کار   پروفایل  

کاظم قلم چی: دو سال است مدیریت زمان درکنکور ساده‌تر است، چرا ؟

کاظم قلم چی: دو سال است مدیریت زمان درکنکور ساده‌تر است، چرا ؟

دو سال است مدیریت زمان در کنکور ساده تر است چرا ؟ و چگونه ؟

امسال در کنکور تجربی سه دفترچه  و در کنکور ریاضی و انسانی دو دفترچه خواهید داشت ، بنابراین شما می توانید خیلی بهتر و موثرتر زمان را مدیریت کنید و وقت کم نیاورید.

هدف از مدیریت زمان این است که بین یک ربع تا نیم ساعت در هر دفترچه وقت اضافه داشته باشید و در پایان بتوانید به سراغ سوال های دشوارتر و وقت گیر تر بروید. حالا که دفترچه های کنکور به جای یک دفترچه ، دو و سه دفترچه است ، مدیریت زمان ساده تر می شود و تعداد کم تری از دانش آموزان وقت کم خواهند آورد.

 

استراتژی بازگشت چیست ؟ وقت ذخیره شده را چگونه مصرف کنیم ؟ 

برای آن که از وقت ذخیره شده در پایان هر دفترچه بتوانید به خوبی استفاده کنید ، باید از استراتژی بازگشت استفاده کنید. استراتژی بازگشت یعنی این که بدانید وقت ذخیره شده را صرف کدام درس ها ، کدام مبحث ها ، کدام قسمت های آزمون و کدام سوال ها بکنید. تصمیم های مدیریت زمان را هم اکنون و قبل از کنکور بگیرید . بسیاری از تصمیم های مهم را می توانید قبل از کنکور بگیرید و تعداد کمی از تصمیم ها را برای جلسه ی کنکور بگذارید.

 

با مثالی ساده موضوع برایتان روشن تر می شود : 

شما می توانید تصمیم بگیرید که برای گروه های تجربی و ریاضی در درس شیمی و برای گروه انسانی در درس علوم و فنون،  تست های شمارشی را برای زمان ذخیره شده بگذارید یا این که برخی از آن ها را در ابتدا جواب بدهید و برخی را در زمان ذخیره شده ، یا این که همه را در همان ابتدا جواب بدهید.

در مورد تک تک درس ها شما می توانید هم اکنون و در آزمون های سه روز یک بار تصمیم بگیرید کدام تیپ سوال ها را در نوبت اول و کدام تیپ سوال ها را در نوبت دوم پاسخ دهید. به این ترتیب شما قبل از کنکور تکلیف خودتان را با مدیریت زمان روشن می کنید.

 

این دو مهارت را قبل از کنکور تقویت کنید : 

مهارت اول : قدرت تشخیص ساده از دشوار 

تشخیص بدهید که در هر درس کدام نوع سوال ها و کدام مبحث ها برای شما ساده تر هستند و در همان نوبت اول به آن ها پاسخ می دهید.

توجه کنید ممکن است یک نوع سوال برای شما ساده باشد ، اما برای دیگران دشوار باشد. پس هر دانش آموزی شخصا باید تصمیم بگیرد به کدام سوال ها در نوبت اول و به کدام سوال ها در وقت ذخیره شده پاسخ بدهد. 

 

مهارت دوم : تقویت اراده برای کنار گذاشتن سوال های وقت گیر

ممکن است سوالی را بلد باشید ولی آن سوال وقت گیر باشد ، باید اراده ی قوی داشته باشید تا آن سوال را را کنار بگذارید و در وقت ذخیره شده به سراغ آن سوال بروید. اگر این اراده را نداشته باشید ، زمان زیادی را صرف یک سوال می کنید و وقت آزمون به پایان می رسد و شما چند سوال ساده را از دست می دهید.

 

آموزش روش های سه گانه برای مدیریت زمان 

اولین و مهم ترین روش : روش ضربدر و منها 

به سوال های ساده در نوبت اول جواب دهید. وقت گیر ها را با علامت ضربدر و دشوارها را که بلد نیستید با علامت منفی و سوال های جدید و ابتکاری را با علامت تعجب مشخص کنید. برای تشخیص سوال های ساده و دشوار و وقت گیر از همین الان دست به کار شوید و تصمیم بگیرید در کنکور اصلی به کدام سوال پاسخ خواهید داد.

 

دومین روش : زمان های نقصانی 

زمان های نقصانی را در سایت کانون و مجله ی آزمون ببینید. می توانید این زمان را روی دیوار اتاق یا روی میز خودتان نصب کنید اگر می خواهید زمان های دیگری را در نظر بگیرید زمان های نقصانی خودتان را بنویسید.سعی کرده ایم در این زمان های نقصانی اعداد را رند کنیم و برای هر درس (برای انسانی ها هر دو درس) زمان را به گونه ای در نظر بگیریم تا حفظ کردن عددها و به کاربردنشان در جلسه ی آزمون ساده باشد اما اگر شما مایل هستید ، می توانید اعداد خودتان را جایگزین کنیدو با همان عددهای خودتان کار کنید.

 

روش سوم : استراتژی بازگشت 

وقتی دو روش قبلی را اجرا کردید ، بین یک ربع تا نیم ساعت وقت اضافی ذخیره خواهید داشت و این جاست که باید بدانید در وقت ذخیره شده به سراغ کدام درس ها و کدام تیپ سوال ها بروید تا بتوانید سوال های مهم تر را حتما پاسخ بدهید و پس از اتمام آزمون مطمئن باشید تمام آموخته های خود را در پاسخ برگ وارد کرده اید.

 

کاظم قلم چی

 

 

پاسخ دهید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظر شما پس از بررسی و تایید توسط همکاران ما، نمایش داده خواهد شد.