×
میز کار   پروفایل  

طعم شیرین موفقیت در آزمون تیزهوشان با مدیریت زمان

طعم شیرین موفقیت در آزمون تیزهوشان با مدیریت زمان

چرا مدیریت زمان در آزمون تیزهوشان اهمیت دارد؟

مدیریت زمان در آزمون تیزهوشان برگ برنده دانش‌آموزانی است که از این آزمون مهم سربلند بیرون می‌آیند و در مدارس خاص پذیرفته می‌شوند. بسیاری از دانش‌آموزانی که در این آزمون شرکت می‌کنند، توانایی خوبی برای پاسخ دادن به سؤالات آن دارند. اما تعداد کمتری از آن‌ها یاد گرفته‌اند که زمان خود را نیز به درستی مدیریت کنند و سر جلسه زمان کم نیاورند. اگر شما هم داوطلب این آزمون مهم هستید، لازم است بدانید که تسلط بر مباحث آزمون یک طرف قضیه است و طرف دیگر آن، مدیریت زمان است.

شما لازم است پیش از حضور در جلسه این آزمون، با نحوه مدیریت وقت و تکنیک‌های کاربردی آن آشنا باشید و آن‌ها را تمرین کنید. این‌گونه می‌توانید با خیالی آسوده سر جلسه آزمون حاضر شوید، بهترینِ خود را به نمایش بگذارید و برای پاسخ دادن به تمامی سؤالاتی که بلد هستید، وقتِ کافی داشته باشید. برای اینکه بتوانید خود را برای آزمون تیزهوشان آماده کنید می توانید در آزمون های آمادگی تیزهوشان شرکت کرده و با آزمون های مرحله به مرحله به تسلط کافی در دروس برسید و هم اینکه خود را با آزمون های زمان دار برای آزمون ورودی مدارس تیزهوشان آماده نمایید.

 

نحوه مدیریت زمان در آزمون تیزهوشان

مدیریت زمان در آزمون تیزهوشان مهارتی مهم است که با تمرین و تکرار می‌توانید روی آن مسلط شوید. برای اینکه بتوانید از حداکثر دانش خود برای پاسخگویی به سؤالات این آزمون استفاده کنید و وقت کم نیاورید، لازم است از همین حالا تکنیک‌های مدیریت وقت را تمرین کنید. پس این شما و این هم چهار تکنیک کارآمدی که لازم است آن‌ها را یاد بگیرید: 

1- تست‌های زمان‌دار بزنید

برای اینکه بتوانید دانش خود را با بیشترین سرعت ممکن وارد پاسخنامه تستی آزمون کنید، لازم است از همین حالا شروع کنید و مغزتان را تمرین دهید. هیچ چیزی بهتر از تست زمان‌دار زدن نمی‌تواند سرعت شما را در پاسخگویی به سؤالات تستی بالا ببرد. تعداد سؤالات آزمون تیزهوشان زیاد است و وقت کمی برای پاسخگویی به این سؤالات در اختیارتان قرار گرفته است. پس از همین حالا شروع کنید، وقتی کمتر از زمان آزمون برای خودتان در نظر بگیرید و سعی کنید در این زمان، به سؤالاتی که برای خودتان تعیین کرده‌اید، پاسخ دهید. 

 

2- از آسان‌ترین سؤالات شروع کنید

یادتان باشد که آزمون تستی مثل امتحانات پایان‌ترم نیست که لازم باشد به همه سؤالات آن از ابتدا تا انتها پاسخ دهید! نکته دیگری که لازم است به آن دقت کنید، این است که ارزش همه سؤالات این آزمون با یکدیگر برابر است و این‌گونه نیست که مثلاً یکی از آن‌ها نیم نمره داشته باشد و دیگری دو نمره! پس بهترین کار این است که به ترتیب، ساده‌ترین سؤالات را شناسایی کنید و ابتدا به آن‌ها پاسخ دهید. این‌گونه هم اعتماد به نفستان بالا می‌رود و هم در تنظیم وقت موفق‌تر عمل می‌کنید.

3- خودتان را برای شرایط آزمون آماده کنید

برای اینکه بتوانید مدیریت زمان (Time Management) در آزمون تیزهوشان را با موفقیت انجام دهید، بهتر است خودتان را به استفاده از ساعت مچی عادت دهید. با نگاه کردن به ساعت مچی می‌توانید ساعت شروع و پایان تست‌زنی را بهتر مدیریت کنید و سر جلسه امتحان که ممکن است ساعتی در دیدتان نباشد، وقت کم نیاورید. همچنین بهتر است سعی کنید در کاغذهای چرک‌نویس کوچکی مسائل را حل کنید، زیرا در جلسه امتحان تنها فضای کوچکی در کنار سؤالات برای حل مسائل در اختیار دارید.

4- روحیه‌تان را در هر شرایطی حفظ کنید

یکی از دلایلی که توصیه کردیم از سؤالات آسان شروع کنید، حفظ روحیه شماست. یادتان باشد که اگر در جریان آزمون به چند سؤال سخت برخورد کردید، روحیه‌تان را نبازید و بدانید که احتمالاً این سؤال‌ها برای دوستان و رقیب‌های شما نیز سخت است. پس آرامش خود را حفظ کنید و روی سؤالاتی که بلد هستید، تمرکز کنید.

تکنیک‌های تست‌زنی برای مدیریت زمان در آزمون تیزهوشان چه می‌باشد؟

اگر می‌خواهید آزمون تیزهوشان ششم به هفتم یا آزمون تیزهوشان نهم به دهم خود را به بهترین شکل مدیریت کنید، لازم است روش های تست زنی سریع را یاد بگیرید و از همین حالا مدیریت زمان را تمرین کنید. در ادامه بهترین تکنیک‌هایی را که امتحان خود را پس داده‌اند، به شما آموزش می‌دهیم:

 

*** با پکیج طلایی پلکان که ویژه امتحان تیزهوشان 1402 هست 5 جلسه کلاس آنلاین جمع بندی ، 17 بسته نمونه سوال و 10 مرحله آزمون آنلاین سراسری را در اختیار داری. برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید پکیج روی لینک بزنید ***

 

1- تکنیک ضربدر منها

سؤالاتی که سر جلسه امتحان می‌بینید، سه دسته هستند:

  • دسته اول: سؤالاتی که آن‌ها را بلد هستید و زود می‌توانید جواب بدهید.
  • دسته دوم: سؤالاتی که آن‌ها را بلد هستید، اما کمی زمان می‌برد تا به آن‌ها جواب دهید.
  • دسته سوم: سؤالاتی که بلد نیستید.

برای موفقیت در مدیریت زمان لازم است که:

  • سؤالات دسته اول را همان موقع پاسخ دهید.
  • در کنار سؤالات دسته دوم علامت ضربدر بگذارید.
  • در کنار سؤالات دسته سوم علامت منها بگذارید.

بعد از اینکه به سؤالات دسته اول پاسخ دادید، حالا لازم است برگردید و روی سؤالات دسته دوم وقت بگذارید. سؤالات دسته سوم را هم بدون پاسخ رها کنید.

2- تکنیک زمان‌های نقصانی

اگر در خانه تست‌های زمان‌دار زده باشید، به آسانی می‌توانید از پس تکنیک زمان‌های نقصانی برآیید. کافی است تلاش کنید سؤالات هر درس را در وقتی کمتر از آنچه تعیین شده، پاسخ دهید. این‌گونه در پایان کار وقت اضافه می‌آورید که می‌توانید از آن برای پاسخ دادن به سؤالات پیچیده‌تر استفاده کنید.

3- تکنیک تعیین تعداد حداقل سؤال

اگر می‌خواهید در این آزمون مهم موفق شوید، لازم است از پیش از آزمون برای خودتان تعیین کنید که می‌خواهید از هر درس به چند سؤال پاسخ دهید. به امید پاسخ دادن به تمام سؤال‌ها سر جلسه نروید و یادتان باشد که با هر پاسخ اشتباه، یک امتیاز منفی می‌گیرید. موقع تعیین تعداد حداقل سؤال، به ضریب درس‌ها هم توجه کنید.

 

پاسخ دهید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظر شما پس از بررسی و تایید توسط همکاران ما، نمایش داده خواهد شد.