میخواهید پیشرفت کنید ؟ این دو کار را پس از آزمون انجام دهید!
بررسی آزمون در روزجمعه: سادهها + اشتباهات
سادهها را دست کم نگیرید !
بررسی سؤالهای ساده فقط برای متوسطها مهم نیست، برای همه مهم است.
اگر میخواهید پیشرفت کنید، یکی از بهترین معلمهای شما، اشتباهات خود شماست.
روزجمعه اشتباهات شما را برایتان ارسال میکنیم:
اشتباهها و نزدههای شما در سؤالهای سادهتر را برایتان میفرستیم.
توجه کنید در هر درس 20% سؤالها سادهتر هستند و ما این سؤالهای سادهتر را پس از آزمون برایتان مشخص میکنیم.
اگر درسی 20 سؤال داشته باشد، 4 سؤال سادهتر دارد و اگر 10 سؤال داشته باشد، 2 سؤال سادهتر دارد.
سؤالهای سادهتر را چطور مشخص میکنیم؟
سؤالهای سادهتر سؤالهایی هستند که تعداد بیشتری از دانش آموزان به آنها جواب درست داده اند.
این سؤالهای سادهتر را پس ازآزمون مشخص میکنیم، وقتی دیدیم تعداد زیادی از دانش آموزان به یک سؤال جواب صحیح میدهند، معلوم میشود آن سؤال واقعا از بقیهی سؤالها سادهتر بوده است.
سؤالهای سادهتر را برمبنای نظر دبیران و طراحان سؤال مشخص نمیکنیم؛ بر مبنای تعداد پاسخ دانش آموزان مشخص میکنیم.
و حالا چند سؤال چالشی:
آیا فکر میکنید بررسی سؤالهای ساده فقط برای دانش آموزان متوسط و ضعیف خوب است ؟یا این که برای دانش آموزان قوی هم مهم است؟
آیا شما فکر میکنید دانش آموزان قوی به همهی سؤالهای سادهتر در همهی درسها پاسخ درست میدهند؟
خود شما چطور؟
آیا در آزمون امروز به چند سؤال سادهتر پاسخ اشتباه دادهاید؟
یا این که آنها را سفید گذاشته اید و پاسخ ندادهای ؟
چند سؤال دیگر:
آیا خودتان میتوانید سؤالهای سادهتر را تشخیص بدهید؟
آیا میتوانید در هنگام آزمون دادن متوجه شوید که کدام سؤالها سادهتر هستند؟
آیا پس از پایان آزمون و قبل از گرفتن کارنامه میتوانید تشخیص دهید که کدام سؤالها سادهتر بوده اند؟
ما در کارنامهی آزمون در هر درس ده سؤالی، دو سؤال سادهتر را مشخص میکنیم و اگر درسی 20 سؤال داشته باشد، 4 سؤال سادهتر را طبق آمار تعیین میکنیم، اما بهتر است خود شما هم قبل از دیدن کارنامهتان حدس بزنید که کدام سؤالها سادهتر هستند؟
این کار مهارتهای فراشناختی و قدرت تحلیل و تفکر شما را بالا میبرد.
آیا میخواهید پیشرفت کنید؟
کار اول: سؤالهای ساده را جدی بگیرید.
بررسی کنید که به کدام سؤالهای سادهتر جواب اشتباه داده اید؟
آنها را فورا و پس از آزمون یاد بگیرید و یادگیری ناقص خودتان را به یادگیری کامل تبدیل کنید و سپس بررسی کنید که چند تا از سؤالهای سادهتر را اصلا جواب نداده اید؟ آنها را همیاد بگیرید.
اگر کم حوصله هستید یا در مدرسه آن قسمتها را هنوز نخوانده اید، میتوانید تصمیم بگیرید که سؤالهای سادهی نزده را برای روزهای بعد بگذارید، تصمیم با خود شماست. اما در هر صورت پیشنهاد میکنیم در روز جمعه بررسی سؤالهای سادهتر را حتما انجام دهید.
این کار به پیشرفت شما کمک میکند و ذهن شما را شفافتر و منظمتر میکند.
آیا میخواهید پیشرفت کنید؟
کار دوم: اشتباههای خود را بررسی کنید و یادگیریهای ناقص را به کامل تبدیل کنید.
در آزمون جمعه چند اشتباه داشتید؟
به جز سؤالهای ساده، همهی اشتباههای خودتان را هم بررسی کنید.
اشتباهات شما یعنی یادگیریهای ناقص شما.
وقتی به سؤالی جواب میدهید، فکر میکنید میتوانید از عهدهی آن سؤال برآیید، اما اگر جواب شما اشتباه باشد، متوجه میشوید که آن موضوع را نیمه کاره و ناقص یاد گرفته اید و باید یادگیریتان را کامل کنید.
پس اشتباههای خودتان را دوست داشته باشید.
اشتباههای شما، یک سرنخ است.
اشتباههای شما مثل یک قطب نما و مسیریاب به شما جهت میدهد، تا بدانید باید کجاها را بهتر، دقیقتر و بیشتر مطالعه کنید.
قرار نیست همهی قسمتهای یک درس را به یک اندازه مطالعه کنید و وقت بگذارید.
اشتباههای شما مشخص میکند، کدام قسمتها نیاز به تمرکز بیشتر دارند.
یک فایدهی دیگر بررسی اشتباهها
بعضی مواقع یادگیری اشتباهها باعث ماندگاری بیشتر و بهتر مطلب میشود.
آیا خود شما هم این تجربه را داشتهاید؟
آیا برایتان پیش آمده است که چیزی را که راحت یاد گرفته بودید زود فراموش کنید، اما چیزی را کهیک بار اشتباه کرده بودید و بعدا با آن کلنجار رفتید بیشتر و بادوامتر یاد بگیرید؟
یادگیری از اشتباهات هیجان شما را در یادگیری بیشتر میکند و درس خواندن لذت بخشتر میشود.
یادگیری از اشتباهات کمیهم دلخوری و ناراحتی دارد، اما همراه با هیجان است و یکی از بهترین روشهای یادگیری است.
جمع بندی:
در روز جمعه و پس از آزمون این دو کار را حتما انجام دهید:
سؤالهای سادهتر را بررسی کنید و سادههایی که نزده اید یا اشتباه زده اید را یاد بگیرید.
هم چنین به سراغ همهی اشتباهها بروید و اشتباهات خود را هم یاد بگیرید.
برای بررسی آزمون چقدر وقت بگذاریم؟
اگر تا به حال آزمونها را بررسی نکردهاید، میتوانید با نیم ساعت شروع کنید. یک ساعت زمان مناسبتری است. شما دو یا سه ساعت آزمون میدهید (زمان آزمون دوازدهمیها بیشتر است ) و یک ساعت هم ارزیابی میکنید.
به تدریج میتوانید زمان بررسی آزمون را بیشتر کنید. باید به تدریج تمرکزتان را بیشتر کنید. اگر علاقه داشته باشید و بدانید که آزمون دادن بدون ارزیابی کاری نیمه تمام است، آن گاه وقت بیشتری برای بررسی آزمون میگذارید، اما یادتان باشد که شما باید در هر زمینه ای روشهای مناسب خودتان را پیدا کنید و متوجه شوید که چند دقیقه یا چند ساعت بررسی آزمون برای شما مناسبتر است؟
نکتهی پایانی: یک تیر و دونشان؛ هم پیشرفت میکنید و هم فکر کردن و فراشناخت را یاد میگیرید.
وقتی درگیر آزمون دادن و بررسی آزمون میشوید، به تدریج فکر کردن و مهارتهای فراشناختی شما هم بهتر میشود.
قدرت تشخیص، طبقه بندی و داوری و قضاوت شما بهتر میشود و روشهای مناسب خودتان را بیشتر و بیشتر کشف میکنید.
هم در درسهایتان پیشرفت میکنید، در مدرسه و در آزمونها موفقتر میشوید وهم این که فکر کردن و مهارتهای فراشناختی و خود تنظیمی را یاد میگیرید.
نویسنده: کاظم قلمچی
پاسخ دهید