×
میز کار   پروفایل  

چالش‏‌های مشاوره‌‏ای: درس خواندن برای نهایی یا کنکور؟ + نقد

چالش‏‌های مشاوره‌‏ای: درس خواندن برای نهایی یا کنکور؟ + نقد

یکی از دغدغه‌های واقعی اکثر دانش‌آموزان این است که در یک ماه مانده به کنکور و هم‌زمان با امتحانات نهایی کدام یک، درس خواندن برای امتحانات و یا درس خواندن برای کنکور، اولویت دارد؟ چه کاری درست است و چه کاری غلط؟

برای پاسخ به این سؤال باید شباهت‌ها و تفاوت‌های بین این دو امتحان در نظر گرفته شود و موضوعاتی که به هر دو کمک می‌کنند و فصل مشترک بهبود آموزشی هر دو موضوع است در اولویت باشد. بنابراین:

1- حتماً همگی اذعان دارید که تلاش هوشمندانه و پیگیر مهم‌ترین عنصر موفقیت در تمام امور از جمله انواع  امتحانات نظیر کنکور و نهایی است.

در ایام امتحان انگیزه‏‌ی همه‏‌ی دانش‌آموزان برای درس خواندن بیش‏تر می‌شود، پس به همه با هر وضعیت آموزشی توصیه می‌کنیم به بهانه‌‏ی امتحان و سوار بر موج انگیزه، نسبت به گذشته بیش‏تر تلاش کنند.

2- تمرین و تکرار مهم‌ترین ابزار بهبود یادگیری است. پس با هر وضعیت آموزشی بیش‏تر از گذشته تمرین کنید. اگر در درسی مسلط هستید تمرین تستی را افزایش دهید و اگر زیاد مسلط نیستید با حل تمرین تشریحی و نمونه سؤالات امتحانی وضعیت خود را بهبود ببخشید.

3- از یادگیری‌های ناقص خود وام بگیرید. اگر قوی و مسلط هستید سؤالات تستی را که مشکل داشتید مجدد حل کنید و اگر مسلط نیستید از تمرین‏‌های تشریحی که قبلاً مشکل داشتید بهره‌مند شوید.

4- لذت تمام کردن و متمرکز بودن لذتی ناب و مؤثر در انجام هر کاری است. امتحانات با تقسیم‏‌بندی زمانی برای هر درس فرصتی استثنایی برای متمرکز درس خواندن و لذت بردن از تمام کردن درس را در اختیارتان قرار می‏دهد. پس برای هر امتحان متمرکز و باانگیزه درس بخوانید و از تمام کردن و یاد گرفتن لذت ببرید.

5- دانش‌آموزان مسلط می‌توانند حداقل در فرصت مطالعاتی درس‌‎هایی که کاملاً تسلط دارند از برگزاری آزمون‌های کنکور و رفع اشکال (شیوه‌‏ی جمع‌بندی) هم بهره‌‏ی کافی را ببرند. اما در فرصت مطالعاتی درس‌هایی که مسلط نیستد صرفاً به خواندن همان درس اکتفا کنند و بنابراین دانش‌آموزانی که در خیلی از درس‌ها مسلط نیستند بهتر است در ایام امتحان متمرکز روی امتحان باشند و مطمئن شوند که درس را در حد توانشان به خوبی فراگرفته‌اند. این عزیزان در دو هفته‏‌‍ای که پس از امتحانات تا کنکور فرصت دارند می‌توانند با استفاده از روش‏‌های جمع‌بندی به حداکثر آمادگی خود برسند.

6- تفاوت اصلی امتحانات نهایی و کنکور سبک پاسخ دادن به سؤال و زمان‌بندی امتحان است که در امتحانات تشریحی راه حل مهم‌تر، و در امتحانات تستی جواب آخر مهم است. برای کمک به هر دو در این ایام امتحان، موقع حل تمرین، چه تستی و چه تشریحی، راه‏‌حل‌‏ها را کامل بنویسید و حتماً به جواب آخر هم برسید.

7- تفاوت مهم بعدی بحث‌های مدیریت زمان و تکنیک‌های مؤثر در این زمینه است که اگر از تمرین‏‌ها و آزمون‌های تستی بهره‌مند می‌شوید، از تکنیک‌های مدیریت زمان آزمون‌های تستی، و اگر از برگه‌ها و سؤالات تشریحی استفاده می‎‌‌‎کنید تکنیک‌های مدیریت زمان تشریحی را به‏‌کار ببرید.

فراموش نکنید ایام امتحانات به دلیل انگیزه‌‏ی فراوان و تمرکز و لذت تمام کردن، فرصتی مغتنم برای ترمیم بخشی تأثیرگذار (حداقل مباحث پایه دوازدهم) است که در موفقیت شما در کنکور تأثیری به‏‌سزا دارد. پس قدر این فرصت را به‌خوبی بدانید.

پاسخ دهید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظر شما پس از بررسی و تایید توسط همکاران ما، نمایش داده خواهد شد.