×
میز کار   پروفایل  

کاظم قلم چی: با کدام خدمات کانون آشنا هستید؟

کاظم قلم چی: با کدام خدمات کانون آشنا هستید؟

کانونی‌های عزیز: با کدام خدمات کانون آشنا هستید؟ از کدام یک استفاده می‌کنید؟

1- برنامه‌ی راهبردی آزمون‌ها و ایستگاه‌های جبرانی و نمودار پیشروی+ شخصی‌سازی برنامه‌ی آزمون‌های کانون 

2- سه نوع آزمون تستی کانون: آزمون اصلی کانون (حضوری)+ آزمون هدف‌گذاری (آنلاین)+ آزمون مشابه پارسال (آنلاین) 

3- برنامه‌ریزی شخصی+ دفتر برنامه‌ریزی به روش قلم‌چی

4- کارنامه‌ی اصلی آزمون+ جعبه ابزار کارنامه 

5- روش‌های مدیریت زمان (روش ضربدر و منفی+ روش زمان‌های نقصانی+ استراتژی بازگشت)+ نشان‌دار کردن سوال‌ها در جلسه‌ی آزمون با روش (ف ش م). آیا می‌توانید دو سوال ساده‌تر هر درس را در جلسه‌ی آزمون تشخیص بدهید؟ آیا می‌دانید خودنگاری آغازین و پایانی چیست؟

6- ارزیابی آزمون+ کتاب خود آموزی+ هدف‌گذاری برای آزمون بعد با روش چند از 10

7- سایت کانون+ صفحه‌ی شخصی، مجله‌ی آزمون و اپ کانونی‌ها

8- منابع کانون برای امتحانات مدرسه: کتاب پرتکرار+ نمونه سوالات امتحانی در سایت کانون(رایگان)+ آزمون‌های تشریحی+ مشخص کردن سه سوال از هر ده سوال مشابه امتحان مدارس

9- منابع کانون برای تست (کتاب اول+ کتاب آبی+ کتاب سه‌سطحی)+ کتاب‌های ویژه‌ی تیزهوشان و فرهنگیان 

10- خود تنظیمی (فراشناخت (روش بازیابی مهم است)+ هوش هیجانی) 

11- قهرمانان: قهرمان پیوستگی (باشگاه پانصد تایی‌ها)+ قهرمان پیشرفت+ قهرمان تاب‌آوری+ قهرمان استثنائی

12- بورسیه (حضوری و آنلاین)

 

1- اولین عامل موفقیت این است که خودتان زحمت بکشید و تلاش کنید و همیشه ادامه بدهید. اما برنامه هم خیلی مهم است. به همین دلیل باید برنامه‌ی راهبردی را بشناسید و طبق برنامه‌ی راهبردی پیش بروید و برنامه را برای خودتان شخصی‌سازی کنید. هر جا برنامه‌ی راهبردی کانون با مدرسه اختلاف داشت برنامه‌ی مدرسه را اجرا کنید. شخصی‌سازی کردن برنامه را از پشتیبان خود یاد بگیرید؛ با پشتیبان و پدر و مادر و دوستان خود گفت‌وگو کنید. ممکن است بعضی مواقع، در مدرسه، از برنامه‌ی آزمون عقب‌تر یا جلوتر باشید. ممکن است در یک درس فقط نیمی از سوال‌ها را خوانده باشید، یا اصلا نخوانده باشید؛ با پشتیبان و اولیا گفت‌وگو کنید. آن قسمت را در آزمون جواب ندهید و منتظر ایستگاه جبرانی باشید. در برنامه‌ی آزمون‌ها برای هر فصل، سه یا چهار ایستگاه جبرانی داریم. اگر عقب ماندید یا نمره‌تان خوب نشد، نگران نباشید؛ در ایستگاه‌های جبرانی می‌توانید جبران کنید. به نمودار پیشروی توجه کنید و ببینید که هر فصل چند بار در برنامه‌ی راهبردی تکرار می‌شود. 

 

2- سه نوع آزمون تستی در کانون: آیا شما فقط در آزمون اصلی شرکت می‌کنید؟ آیا به صورت حضوری امتحان می‌دهید یا آنلاین؟ شرکت در آزمون حضوری خیلی بهتر است. اگر مشکل مهمی ندارید حتما به صورت حضوری شرکت کنید. البته ما امکان شرکت آنلاین در آزمون‌ها را هم در نظر گرفته‌ایم، ولی شرکت کردن به صورت حضوری خیلی بهتر و مؤثرتر است. خوب است بدانید که رتبه‌های زیر 10 امسال کانون که با آن‌ها مصاحبه کردم بدون استثنا، آزمون حضوری را ترجیح می‌دادند و فقط شاید یکی دو آزمون را به صورت آنلاین شرکت کرده بودند. به جز آزمون اصلی، در پایان هفته‌ی اول، یک آزمون هدف‌گذاری داریم و در هفته‌ی دوم، یک آزمون مشابه پارسال داریم. این دو آزمون به صورت آنلاین برگزار می‌شوند. فایده‌ی این دو آزمون این است که به برنامه‌ریزی شما کمک می‌کنند و به صورت آرام و پیوسته به شما کمک می‌کنند درس‌ها را خوب یاد بگیرید و همیشه هیجان و شادابی درس خواندن را داشته باشید. 

 

3- برنامه‌ریزی شخصی و دفتر برنامه‌ریزی: کافی است روزی یک دقیقه برای برنامه‌ریزی شخصی وقت بگذارید و با کمک دفتر برنامه‌ریزی، ساعت‌های مطالعه‌ی خودتان را ثبت کنید. ضمنا صفحه‌ی 182 دفتر برنامه‌ریزی را هم در پایان هر هفته کامل کنید؛ این کار هم فقط یکی دو دقیقه زمان می‌خواهد. در طول سال، چند بار مقدمه‌ی دفتر را بخوانید. اگر دفتر را دو ماه کامل کنید، متوجه دو تاثیر مهم آن خواهید شد: ساعت‌های مطالعه‌تان به تدریج، زیادتر می‌شود و کیفیت مطالعه و تعادل مطالعه‌تان بهتر می‌شود. لطفا دفتر برنامه‌ریزی را به طور منظم تکمیل کنید؛ ساده است، وقت کمی می‌خواهد و خیلی به شما کمک می‌کند. 

 

4- پس از آزمون، در حوالی ساعت دو بعدازظهر می‌توانید در اپ کانونی‌ها کارنامه‌ی اولیه‌ی خود را بگیرید. ساعت پنج بعدازظهر هم کارنامه‌ی اصلی شما آماده می‌شود. در کارنامه‌ی خودتان ابتدا به سراغ نقاط قوت خودتان بروید و سپس برای آزمون بعد، هدف‌گذاری کنید. در کارنامه‌ی آزمون، نکات زیادی وجود دارد که باید از پشتیبان خود یاد بگیرید و با پدر و مادر خودتان درباره‌ی آن‌ها گفت‌وگو کنید. به جز کارنامه‌ی اصلی، در روز آزمون به سراغ کارنامه‌ی اشتباهات هم بروید و اشتباهات خود را بررسی کنید. اشتباهات شما بهترین معلم شما هستند. سعی کنید اشتباهات خودتان را یاد بگیرید. به جز کارنامه‌ی اصلی، چند کارنامه‌ی دیگر هم داریم: کارنامه‌ی سوال به سوال (بازیابی)، کارنامه‌ی مبحثی و کارنامه‌ی پروژه‌ای، کارنامه‌ی پنج نوع درس و کارنامه‌ی هدف‌گذاری. هر کدام از این کارنامه‌ها یک فایده‌ی جداگانه دارند. سه تا از این کارنامه‌ها قبل از امتحانات مدرسه و قبل از آزمون‌های جامع کانون به شما کمک می‌کنند (کارنامه‌ی مبحثی، کارنامه‌ی بازیابی یعنی سوال به سوال و کارنامه‌ی اشتباهات). دو تا از این کارنامه‌ها به برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری شما کمک می‌کنند: کارنامه‌ی پنج نوع درس و کارنامه‌ی هدف‌گذاری. کارنامه‌ی پروژه‌ای، میزان پیشرفت شما را در پایان هر پروژه به شما نشان می‌دهد. 

 

5- روش‌های مدیریت زمان به شما کمک می‌کنند با آرامش و تسلط و خونسردی آزمون بدهید و نتیجه‌ی خوب بگیرید. هر سه روش مدیریت زمان را از پشتیبان خود یاد بگیرید (ضربدر و منفی+ زمان‌های نقصانی+ استراتژی بازگشت). دو کار دیگر را هم در سرجلسه‌ی آزمون یاد بگیرید و انجام بدهید. در هر درس دو سوال را ساده‌تر از سوال‌های دیگر طرح می‌کنیم. این یک بازی علمی است؛ سعی کنید در جلسه‌ی آزمون، دو سوال ساده‌تر هر درس را تشخیص بدهید و آن‌ها را حل کنید. کار جدیدی هم امسال انجام داده‌ایم: از هر ده سوال، سه سوال را مشابه سوال‌های امتحانی مدرسه طراحی کرده‌ایم. این سه سوال را حتما پاسخ بدهید. این کار به دانش‌آموزان کانونی کمک می‌کند همیشه برای امتحانات مدرسه آماده باشند و در مدرسه، نمره‌های خیلی خوب بگیرند. اولین هدف ما این است که شما در مدرسه موفق باشید و پیشرفت خود را در مدرسه ببینید. لطفا به سه سوال مشابه امتحانی در هر درس پاسخ بدهید. مهم نیست که پاسخ‌تان اشتباه باشد بعدا آن‌ها را تمرین می‌کنید و یاد می‌گیرید. تعداد سوال‌های مشابه امتحانی برای دانش‌آموزان دبستانی و متوسطه‌ی اول بیشتر است. در جلسه‌ی آزمون، یک کار دیگر هم برایتان داریم: سوال‌ها را نشان‌دار کنید. با روش «ف ش م» سوال‌هایی که فراموش کرده‌اید، سوال‌های شک‌دار و سوال‌های مهم را نشان‌دار کنید و بعدا به سراغ آن‌ها بروید. اگر مایل هستید امتحان راحت‌تری بدهید و استرس آزمون نداشته باشید، خودنگاری آغازین و خودنگاری پایانی را هم بنویسید. قبل از شروع آزمون، احساس خود و میزان تسلط خودتان را روی یک کاغذ بنویسید. در پایان آزمون هم بنویسید آزمون را چطور دادید. تحقیقات نشان داده‌اند این کار، سبب افزایش آرامش دانش‌آموزان در جلسه‌ی آزمون می‌شود. 

 

6- ارزیابی آزمون: آزمون بدون ارزیابی یک کار نیمه‌تمام است. برای بررسی آزمون، سوال‌های اشتباه را بررسی کنید و یاد بگیرید. دقت کنید به چند سوال ساده، پاسخ نداده‌اید؛ آن‌ها را هم یاد بگیرید. برای بررسی آزمون، یک ساعت وقت بگذارید. البته بعضی دانش‌آموزان جدی، بیش از یک ساعت، وقت می‌گذارند. نمره‌های چند از ده خودتان را بررسی کنید و فقط برای یک یا حداکثر دو درس برای آزمون بعدی روی نمره‌های چند از 10 هدف‌گذاری کنید. در مورد ارزیابی آزمون با پشتیبان و اولیاء خود گفت وگو کنید. 

 

7- سایت کانون و صفحه‌ی شخصی و اپ کانونی‌ها: سایت کانون امکانات زیادی برای شما دارد. هر روز خبرهای علمی و آموزشی و مطالب درس و مصاحبه‌ها و فیلم‌های آموزشی را می‌توانید در قسمت تازه‌های سایت کانون ببینید. اما حتما سری هم به صفحه‌ی شخصی خود بزنید. آیا تا به حال وارد صفحه‌ی شخصی خود شده‌اید؟ می‌توانید از پشتیبان و دوستان‌تان در مورد سایت کانون و صفحه‌ی شخصی سوال کنید. ضمنا و حتما اپ کانونی‌ها را نصب کنید و اطلاعات و محتواهای ضروری را زودتر و به موقع دریافت کنید. 

 

علاوه بر سایت کانون، شما در هر آزمون می‌توانید مجله‌ی آزمون را بگیرید. برنامه‌ی تفصیلی و کامل آزمون بعد و اطلاعات آموزشی مربوط به آزمون بعد و مصاحبه‌ی دانش‌آموزان برتر هر رشته را می‌توانید در مجله‌ی آزمون مقطع و رشته‌ی خودتان مطالعه کنید: مجله‌ی تجری، مجله‌ی ریاضی، مجله‌ی انسانی، مجله‌ی متوسطه‌ی اول و مجله‌ی دبستانی‌ها.

 

8- منابع کانونی‌ها برای امتحانات مدرسه: هدف اصلی و اول ما این است که کانونی‌ها در امتحانات مدرسه موفق‌تر باشند. منبع اصلی، کتاب سوال‌های پرتکرار است. در هر درس، پرتکرارترین سوال‌ها را به صورت مبحثی آماده کرده‌ایم. یک امتیاز مهم و رایگان هم داریم. در سایت کانون شما همیشه می‌توانید به صورت رایگان، سوال‌های جدید امتحانی را دانلود و تمرین کنید. خوب است بدانید در نزدیکی امتحانات به خاطر همین سوال‌های امتحانی به روزی یک میلیون بازدید در سایت کانون می‌رسیم. همه‌ی دانش‌آموزان، چه کانونی و چه غیرکانونی، به صورت رایگان سوال‌های جدید امتحانی را از مدارس منتخب در سراسر کشور دانلود می‌کنند. امسال اولین آزمون تشریحی را برای دانش‌آموزان کانونی در 30 شهریور برگزار کردیم. هر یک سوال را دو مصحح جداگانه تصحیح می‌کنند و در صورت اختلاف نمره، مصحح سوم، همان سوال را صحیح می‌کند و نمره‌ی نهایی را می‌دهد. اگر مایل هستید در آزمون‌های تشریحی شرکت کنید با پشتیبان خود گفت وگو کنید و شرایط ثبت نام را از ایشان بپرسید. 

 

9- منابع تستی کانون: بهتر است اول از کتاب اول شروع کنید. تست‌های کتاب اول، فقط کمی از تمرین‌های کتاب درسی دشوارتر هستند و تعدادی هم در حد کتاب درسی هستند. کتاب‌های اول، یک شروع خوب است برای آشنایی شما با تست‌های هر مبحث. تست‌های کتاب اول، اصلی‌ترین و مهم‌ترین تست‌ها هستند. کتاب‌های اول، کم‌حجم و ارزان هستند. پس از کتاب اول به سراغ کتاب آبی بروید و در هردرسی که در آزمون‌های کانون توانستید به 4 سوال از  10سوال پاسخ صحیح بدهید و نمره‌ی چند از ده شما در آن، 4 از ده یا بیشتر بود به سراغ کتاب سه‌سطحی بروید. کتاب‌های آبی را به صورت پیمانه‌های ده سوالی تمرین کنید. بهتر است در هر وعده‌ی مطالعه ابتدا یک پیمانه‌ی ده سوالی تمرین کنید و سپس درس خواندن را شروع کنید. به این می‌گویند: روش بازیابی!

دانش‌آموزان تیزهوشانی (یعنی کسانی که داوطلب آزمون‌های تیزهوشان هستند یا به مدارس سمپاد می‌روند) و داوطلبان کنکور فرهنگیان، هر کدام کتاب‌های مخصوص به خود را در کانون دارند. لطفا از پشتیبان خود درباره‌ی کتاب‌های ویژه‌ی تیزهوشان بپرسید. 

 

10 - خود تنظیمی (فراشناخت و هوش هیجانی): خودتنظیمی یعنی این که مغز و قلب خودتان را تنظیم کنید! البته این یک تمثیل است. خودتنظیمی شامل دو بخش است: فراشناخت، یعنی این که بدانید روش مناسب شما برای درس خواندن چیست؟ و شما بهتر است هر درس را با کدام روش بخوانید. برای این که روش‌های مناسب خودتان را پیدا کنید ببینید بهترین درس شما کدام است، سپس بررسی کنید که آن درس را با چه روشی خوانده‌اید و عامل موفقیت شما در آن درس چه بوده است. می‌توانید روش‌های پیشنهادی معلمان و پشتیبان و مشاوران را هم بپرسید. مصاحبه‌های رتبه‌های برتر را بخوانید و اگر یک روش به نظرتان خوب بود آن را مدتی تمرین کنید و اگر برایتان مفید بود ادامه بدهید. در مورد روش‌های مطالعه، یک مطالعه جدید، روش بازیابی را توصیه می‌کند. روش بازیابی این است که تا می‌توانید تمرین کنید، مساله حل کنید و تست بزنید. حتی بهتر است درس خواندن را با تست زدن و مساله حل کردن شروع کنید. در درس‌های محاسباتی مثل ریاضیات و مساله‌ها و تست‌های محاسباتی فیزیک و شیمی و اقتصاد، رتبه‌های برتر بیش از هشتاد درصد وقت خود را صرف تست زدن می‌کردند و در درس‌های متنی، بین پنجاه درصد تا هفتاد درصد. می‌دانیم که روش‌های درس خواندن هر دانش‌آموز با دیگری متفاوت است اما ثابت شده است که هر چقدر بیشتر تمرین و مساله حل کنید و تست بزنید پیشرفت شما بیشتر خواهد شد. هوش هیجانی شامل خودآگاهی، مدیریت برخود، آگاهی جمعی و مدیریت رابطه است. مهم‌ترین عنصر هوش هیجانی، قدرت نه گفتن است. با افزایش هوش هیجانی می‌توانید استرس خودتان به ویژه استرس آزمون را کنترل کنید و رابطه‌ی خوبی با اولیا و معلمان و هم کلاسی‌ها و دوستان خود ایجاد کنید و اگر خوب است رابطه‌تان را بهتر کنید 

 

11- قهرمانان: قهرمان پیوستگی (باشگاه پانصد تایی‌ها)+ قهرمان پیشرفت+ قهرمان تاب‌آوری+ قهرمان استثنائی)

شما می‌توانید یکی از این قهرمانان باشید و شاید بیش از یک قهرمان. قهرمانان پیوستگی افرادی هستند که کار را رها نمی‌کنند. اگر افت کردند و به نتیجه‌ی دلخواه نرسیدند بازهم در آزمون‌ها شرکت می‌کنند. یکی از نمونه‌های قهرمانان پیوستگی باشگاه پانصدتایی‌ها هستند. باشگاه پانصدتایی‌ها شامل دانش‌آموزانی است که در آزمون‌های کانون به بیش از پانصد سوال پاسخ صحیح داده‌اند. خوب است بدانید صبا معصوم‌نیا رتبه‌ی اول کشوری رشته‌ی تجربی پارسال به بیش از 4295 سوال کانون پاسخ صححیح داد و بیشترین حضور را در همه‌ی آزمون‌های کانون داشت و علاوه بر آزمون‌های اصلی در آزمون‌های هدف‌گذاری و مشابه پارسال شرکت می‌کرد. آیا شما می‌توانید قهرمان پیوستگی باشید؟ 

قهرمانان پیشرفت، دانش‌آموزانی هستند که با ترازهای متوسط یا پایین شروع می‌کنند اما زیاد کار می‌کنند و با برنامه‌ی درست، درس می‌خوانند و به نتایج خیلی خوب می‌رسند. مصاحبه با قهرمانان پیشرفت را می‌توانید در سایت کانون و مجله‌ی آزمون مطالعه کنید. 

قهرمانان تاب‌آوری، دانش‌آموزانی هستند که در شرایط سخت درس می‌خوانند از مسیرهای دور به مدرسه می‌روند؛ بعضی از آن‌ها هم کار می‌کنند و هم درس می‌خوانند بعضی از ایشان، مادرشان سرپرست خانواده است اما در شرایط دشوار ادامه می‌دهند و به نتایج خیلی خوب می‌رسند.

قهرمانان استثنائی، دانش‌آموزان نابینا، کم‌بینا، ناشنوا و دانش‌آموزان با آسیب‌های جسمی حرکتی هستند که علیرغم محدودیت‌ها به تلاش خود ادامه می‌دهند و نتایج درخشان می‌گیرند.

در میان دانش‌آموزان کانونی، قهرمانان بسیارند. شما هم می‌توانید یکی از این قهرمانان باشید. اولین نوع قهرمانی که می‌توانید کسب کنید قهرمان پیوستگی است.

 

12- بورسیه (حضوری و آنلاین): اگر در خانواده و آشنایان و در میان دوستان خود دانش‌آموزانی را می‌شناسید که پرانگیزه و سخت‌کوش هستند اما به علت مشکلات مالی نمی‌توانند در کانون ثبت‌نام کنند ایشان را برای بورسیه شدن به کانون معرفی کنید. دانش‌آموزانی که تحت پوشش کمیته امداد یا سازمان بهزیستی یا مؤسسات خیریه هستند و دانش‌آموزانی که کار می‌کنند و درس می‌خوانند و دانش‌آموزانی که مادر سرپرست خانواده است می‌توانند به صورت حضوری یا آنلاین بورسیه‌ی کانون شوند. در آزمون‌های کانون شرکت کنند و کتاب‌های کانون را دریافت کنند. 

 

جمع‌بندی: خدمات کانون گسترده است. شما می‌توانید به تدریج با این خدمات آشنا شوید و از آن‌ها استفاده کنید. لطفا با اولیا، پشتیبان و مشاوران کانون در شهر خود گفت و گو کنید. ثبت نام در کانون کافی نیست؛ در آزمون‌ها شرکت کنید، غیبت نکنید، آزمون‌ها را ارزیابی کنید و هر چقدر با آگاهی و دقت بیشتری برنامه‌های کانون را بشناسید و برای خودتان شخصی‌سازی کنید نتایج بهتری خواهید گرفت. اول تلاش خودتان و سپس برنامه‌ریزی و ادامه دادن تا کسب موفقیت و موفقیت‌های بالاتر. هیچ گاه و در هیچ شرایطی رها نکنید و ادامه دهید. پیروزی از آن شماست.

                                         نویسنده:کاظم قلم چی

پاسخ دهید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظر شما پس از بررسی و تایید توسط همکاران ما، نمایش داده خواهد شد.