×
میز کار   پروفایل  

کاظم قلم چی: دانش‌آموزان کانونی در تابستان چقدر پیشرفت کردند؟

کاظم قلم چی: دانش‌آموزان کانونی در تابستان چقدر پیشرفت کردند؟

دانش‌آموزان کانونی در تابستان چقدر پیشرفت کردند؟

در پایان تابستان می‌توانیم میزان پیشرفت کانونی‌ها را اندازه‌گیری کنیم.

 با چند روش میزان پیشرفت کانونی‌ها مشخص می‌شود:

 روش اول: شما در تابستان به چند سوال پاسخ دادید؟ و به چند سوال پاسخ صحیح دادید؟

 ممکن است بپرسید آیا فقط پاسخ‌های صحیح مهم است یا پاسخ‌های اشتباه هم مهم هستند و فایده دارند؟

اگر پاسخ‌هایتان شانسی و تصادفی نباشند، پاسخ‌های اشتباه هم مهم هستند؛ زیرا معلوم می‌شود شما چند تا یادگیری ناقص دارید و این یادگیری‌های ناقص را بعدا به یادگیری کامل تبدیل می‌کنید. 

 

نتیجه‌ی اول: 

تعداد پاسخ‌های دانش‌آموزان کانونی (شامل صحیح و اشتباه) نشان می‌دهد میزان درگیرشدن (Engagement) شما در طول تابستان چقدر بوده است.

 تعداد پاسخ‌های صحیح به صورت آماری میزان پیشرفت شما را نشان می‌دهد. 

جالب است بدانید که امسال صبا معصوم‌نیا بیشترین تعداد پاسخ صحیح را در آزمون‌های کانون داشت: 4295 پاسخ صحیح و رتبه‌ی یک کشور شد، البته فردی که بیشترین تعداد پاسخ صحیح را دارد، حتما بهترین رتبه را نخواهد داشت، اما امسال این طور بود! 

بقیه‌ی رتبه‌های یک رقمی کشوری و منطقه‌ای نیز تعداد پاسخ‌های صحیح‌شان زیاد بود؛ تعداد زیادی از رتبه‌های کشوری بیش از دو هزار پاسخ صحیح داشتند، پس از برگزاری آزمون 30 شهریور تعداد کل پاسخ‌ها و تعداد پاسخ‌های صحیح و تعداد پاسخ‌های شانسی شما را برایتان ارسال می‌کنیم تا خودتان از میزان درگیرشدن و میزان پیشرفت در تابستان آگاه شوید.

 در پایین این مطلب، جدول رتبه‌های زیر 100 و تعداد پاسخ‌های صحیح‌شان در آزمون‌های کانون را درج کرده‌ایم. 

لطفا این جدول را بررسی کنید؛ کسانی که بیشتر زحمت می‌کشند و با برنامه درس می‌خوانند نتیجه‌ی بهتری می‌گیرند. 

 

روش دوم برای تعیین میزان پیشرفت کانونی‌ها در تابستان: 

میزان پاسخ به سوال‌های نگاه به آینده

منظور از سوال‌های نگاه به آینده، سوال‌های سال بعد است.

 امسال تعداد دانش‌آموزانی که در تابستان به سوال‌های نگاه به آینده پاسخ دادند، خیلی بیشتر از پارسال است. 

دانش‌آموزان کانونی امسال با روش‌های مختلف مثل خود آموزی یا دیدن فیلم‌های آموزشی یا شرکت در کلاس، درس‌های سال بعد را مطالعه کردند و به سوال‌های نگاه به آینده پاسخ دادند. دانش‌آموزان کانونی می‌دانند در چند درس به سوال‌های نگاه به آینده پاسخ داده‌اند.

 50% دوازدهمی‌ها و 55% متوسطه‌ی اول و دوم و 70% دبستانی‌ها در تابستان به سوال‌های نگاه به آینده پاسخ دادند.

 پاسخ به سوال‌های نگاه به آینده سبب می‌شود دانش‌آموزان کانونی در آغاز سال تحصیلی آمادگی بیشتری داشته باشند و در کلاس‌ها فعال‌تر باشند و به سوال‌های معلمان و اشکالات دوستان‌شان پاسخ بدهند.

 دانش‌آموزانی که به هر دلیل به سوال‌های نگاه به آینده پاسخ ندادید؛ اصلا نگران نباشید ما همیشه در آزمون‌های کانون ایستگاه‌های جبرانی داریم و کسانی که به هر دلیل در یک مرحله عقب می‌مانند فرصت جبران را در ایستگاه‌های جبرانی بعدی خواهند داشت. 

می‌دانید که امسال رتبه‌ی یک کشوری تجربی در هنگامی که ششمی بود و در امتحان تیزهوشان شرکت کرد قبول نشد، اما بعدا ادامه داد و در دبیرستان در آزمون تیزهوشان پذیرفته شد و باز هم ادامه داد و توانست رتبه‌ی یک کشوری را به دست آورد. 

 

روش سوم: در امتحان 8 نمره‌ای تشریحی چند نمره گرفتید؟

امسال برای اولین بار در پایان تابستان یک امتحان 8 نمره‌ای به صورت تشریحی از دانش‌آموزان کانونی برگزار می‌کنیم. چرا 8 نمره؟ 

می‌دانید که میزان پیشروی درس‌های نگاه به آینده در برنامه‌ی تابستانی کانون 40% از درس‌های نیم‌سال اول است و 40% از 20 نمره‌ی نیم‌سال اول می‌شود 8 نمره، بنابراین در روز 30 شهریور، یک امتحان 8 نمره‌ای تشریحی از دانش‌آموزان کانونی می‌گیریم تا به دو نتیجه برسیم: 

اولا دانش‌آموزان از میزان پیشروی و یادگیری خود در تابستان آگاه شوند و ثانیا این که دانش‌آموزان با روال آزمون‌های تشریحی کانون آشنا شوند.

 آزمون اول، یعنی آزمون 30 شهریور رایگان است، اما برای آزمون‌های تشریحی در طول سال باید ثبت نام کنید.

 سوال‌های این آزمون در اختیار شماست و اگر در تابستان درس‌های نگاه به آینده را مطالعه نکرده‌اید، می‌توانید بعدا در منزل این آزمون را از خودتان بگیرید. 

 

روش چهارم: سوال‌های تستی در خدمت امتحانات مدرسه 

امسال کار جدید دیگری را برای کمک به دانش‌آموزان کانونی شروع کرده‌ایم تا در امتحانات مدرسه باز هم موفق‌تر باشند.

 از هر 10 سوال آزمون 3 سوال را مشابه امتحانات مدرسه طراحی می‌کنیم و این سوال‌ها را کاملا مشخص می‌کنیم تا دانش‌آموزان در جلسه‌ی آزمون بدانند که این سوال‌ها مشابه سوال‌های امتحانی مدرسه است.

قبل از آزمون، در سایت کانون و در روز آزمون در جلسه‌ی آزمون با روش تخته‌نویسی توسط پشتیبان‌ها این سوال‌ها را مشخص می‌کنیم. 

هدف این است که دانش‌آموزان کانونی همیشه برای امتحانات مدرسه آماده باشند و به اصطلاح «شب امتحانی» نباشند و هر زمان که معلمان در مدرسه تصمیم گرفتند، امتحان بگیرند، بدون استرس و نگرانی دانش‌آموز کانونی با تسلط، آماده‌ی امتحان دادن باشد.

 تعداد سوال‌های مشابه امتحان برای دبیرستانی‌ها از هر 10 سوال، 3 سوال و برای متوسطه‌ی اول، از هر 10 سوال, 4 سوال و برای دبستانی‌ها از هر 10 سوال 5 سوال است. 

شما اگر در تابستان سوال‌های نگاه به آینده را پاسخ نداده‌اید، می‌توانید دفترچه‌های آزمون را در آبان ماه یک بار دیگر بررسی کنید و به سوال‌های نگاه به آینده در هنگام امتحان‌های مستمر مدرسه‌تان پاسخ دهید. 

 

سه نکته‌ی پایانی:

نکته‌ی اول: کانون، فقط آزمون دادن نیست؛  کانون یک برنامه است و شما را گام به گام به سمت یادگیری‌های بیشتر و موفقیت‌های بیشتر هدایت می‌کند.

تا جایی که می‌توانید با برنامه هماهنگ باشید، اما اگر در تابستان خوب درس نخوانده‌اید یا اگر به سوال‌های نگاه به آینده پاسخ نداده‌اید، نگران نباشید زیرا مهرماه تازه شروع سال تحصیلی است و شما کاملا فرصت جبران دارید. 

نکته‌ی دوم: برنامه‌ی کانون، کاملا با برنامه‌ی مدرسه‌ها هم هماهنگ است و ما سعی کرده‌ایم قدم به قدم شما را همراه و هماهنگ با تدریس معلمان مدرسه و هماهنگ با کتاب‌های درسی همراهی کنیم تا شما بهترین نتیجه را در امتحانات مدرسه به دست آورید. 

نکته‌ی سوم: گفتیم برنامه‌ی کانون با برنامه‌ی مدرسه هماهنگ است، اما اگر به هر دلیلی، معلمان مدرسه یا خودتان در یک یا دو درس عقب‌تر یا جلوتر بودید، می‌توانید برنامه‌ی کانون را برای خودتان شخصی‌سازی کنید.

شخصی‌سازی، یعنی این که مثلا تصمیم بگیرید یک درس را اصلا امتحان ندهید یا این که تا قسمتی که در مدرسه خوانده‌اید امتحان بدهید و بقیه را در ایستگاه جبرانی امتحان بدهید، شاید هم تصمیم بگیرید که خودتان پیش‌خوانی بکنید، در هر صورت تصمیم با شماست؛ شخصی‌سازی برنامه را آهسته آهسته یاد می‌گیرید و به کمک پشتیبان و اولیاء خود و دوستانتان انجام می‌دهید. 

شما در کانون علاوه بر این که درس می‌خوانید و پیشرفت می‌کنید، برنامه‌ریزی کردن و تفکر و شخصی‌سازی برنامه و مهارت‌های فراشناختی و خودتنظیمی را یاد می‌گیرید. 

هر موقع کمی عقب‌تر یا جلوتر بودید نگران نباشید و بدانید که در برنامه‌ی کانون همیشه ایستگاه جبرانی و فرصت جبران خواهید داشت. 

                                               نویسنده: کاظم قلم چی

 

کاظم قلم چی: دانش‌آموزان کانونی در تابستان چقدر پیشرفت کردند؟

پاسخ دهید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظر شما پس از بررسی و تایید توسط همکاران ما، نمایش داده خواهد شد.