×
میز کار   پروفایل  

کاظم قلم‌چی: کمک‌های کانون برای امتحانات پایان سال شما

کاظم قلم‌چی: کمک‌های کانون برای امتحانات پایان سال شما

کمک های کانون برای امتحانات پایان سال شما 

در ایام امتحانات پایان سال، کانون چندین کمک و ابزار در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید درامتحانات موفق تر باشید. 

بعضی از این کمک ها برای همه است( مثل نمونه سؤال های امتحانی جدید) و بعضی از کمک ها و ابزارها فقط برای دانش آموزان کانونی است ( مثل سؤال های مشابه امتحانات که در آزمون های کانون طرح می شوند) 

  

مهم ترین و موثرترین منبع برای امتحانات: 

 از این منبع همه می توانند استفاده کنند؛ هم کانونی ها و هم غیر کانونی ها . 

این منبع یک کتاب است و برخلاف سایر کمک های کانون رایگان نیست و شما باید کتاب را تهیه کنید. 

برای هر درس یک کتاب جداگانه  با نام کتاب های پرتکرار امتحانی  وجود دارد : کتاب های پرتکرار امتحانی شامل سؤال هایی هستند که بارها در امتحانات تکرار شده اند و به همین دلیل نام این کتاب ها را سؤال های پرتکرار امتحانی گذاشته ایم؛ یعنی سؤال هایی که چندین بار در امتحانات تکرار شده اند. 

این ها، سؤال هایی هستند که معلمان و طراحان سؤال هنگام طراحی و آماده کردن  سؤال های امتحانی  به آن موضوعات بیشتر توجه می کنند.

 شما می توانید در هر فصلی که نیاز بیشتری به تمرین دارید، پرتکرارترین سؤال ها را انتخاب کنید و ابتدا خودتان آن سؤال ها را حل کنید و سپس پاسخ را دقیقا بررسی کنید و نکاتی را که به آن ها توجه نکرده اید، یاد بگیرید. 

 

نمونه سؤال های جدید امتحانی در سایت کانون: 

بدون شک پرطرفدارترین صفحه در سایت کانون، صفحه‌ی نمونه سؤال‌های جدید امتحانی است. 

 معمولا در روزهای نزدیک به امتحانات نیم سال اول بیش از نیم میلیون دانش آموز روزانه به این صفحه ها مراجعه می کنند و به تدریج در ایام امتحانات تعداد مراجعه کنندگان بیشتر و بیشتر می شود. 

در امتحانات دی ماه 1402 بعضی روزها تعداد مراجعه کنندگان از یک میلیون نفر هم گذشت.

 در ایام امتحانات پایان سال تعداد مراجعه کنندگان معمولا بین پانصد هزار نفر تا هفتصد هزار نفر است. 

این خدمت مهم کانون کاملا رایگان است و همه‌ی دانش آموزان چه کانونی باشند یا نباشند، می توانند هر تعداد برگه‌ی امتحانی را که مایل هستند به رایگان دانلود کنند. 

 این نمونه سؤال ها سه امتیاز جالب و مهم دارند: 

اول این که سؤال ها جدید هستند و شما همیشه می توانید جدیدترین سؤال های امتحانی را که در همان روز یا روز قبل برگزار شده است، مشاهده کنید.

 دوم این که اکثر سؤال ها همراه با پاسخ هستند، معمولا سؤال هایی که همراه با پاسخ هستند، بیش از ده برابر سؤال های بدون پاسخ استقبال می شوند. 

سوم این که سؤال ها مربوط به مدارس سراسر کشور هستند؛ از شهرهای کوچک تا بزرگ. 

گاهی اوقات دانش آموزان سؤال های مدارس شهرهای کوچک را پیدا می‌کنند و آن ها رابیشتر دانلود می‌کنند. علت این است که تشخیص می‌دهند معلمان آن مدارس سؤال های بهتری طراحی کرده اند و پاسخ های بهتری نوشته اند، البته در امتحانات پایان سال بعضی امتحانات به صورت سراسری و کشوری برگزار می شوند و در این جا دانش آموزان می توانند علاوه بر سؤال های امتحانات نهایی از سؤال های امتحانات داخلی مدارس و امتحانات شبه نهایی و سؤال های سال های گذشته استفاده کنند.

 

سؤال های مشابه امتحان در آزمون های کانون:

 از ابتدای سال 1403 کار جدیدی را آغاز کرده ایم و قبل از برگزاری هر آزمون کانون، سؤال هایی را که مشابه امتحانات مدرسه هستند، انتخاب می کنیم و با ذکر علت مشابهت به دانش آموزان کانونی اطلاع می دهیم.

 در هر درس، پنج سؤال از میان سؤال های آزمون را که مشابه سؤال های امتحانی مدارس هستند، مشخص می کنیم. 

شما پس از برگزاری آزمون می توانید بررسی کنید که آیا سؤال های مشابه امتحان مدارس را توانسته اید پاسخ بدهید یا نه؟

  و اگر به این سؤال ها پاسخ نداده اید یا بعضی قسمت ها را اشتباه کرده اید، با مطالعه ی پاسخنامه آمادگی بیشتری برای امتحانات مدرسه پیدا کنید .

 

سؤال های ساده در آزمون های کانون: 

پیدا کردن سؤال های ساده در آزمون ها یک مهارت مهم شناختی و فراشناختی است.

 ممکن است یک سؤال ساده در انتهای مجموعه سؤال های یک درس باشد.

 همیشه حتی در سخت ترین آزمون ها و کنکورها شما می توانید چند سؤال ساده را پیدا کنید، ما برای این که در این زمینه هم به دانش آموزان کمک کنیم، پس از برگزاری هر آزمون در ساعت 12، از هر ده سؤال دو سؤال ساده تر را به انتخاب مدیران و مسئولان درس هر پایه انتخاب می کنیم و در سایت کانون بارگذاری می کنیم. البته چهار یا پنج ساعت بعد معلوم می شود که تشخیص مسئولان هر درس چقدر درست بوده است و کدام سؤال ها برای دانش آموزان واقعا ساده تر بوده است؟

 تشخیص سؤال های ساده کار پر هیجان و جالبی برای مسئولان درس هاست، قرار است قبل از این که هزاران دانش آموز در آزمون شرکت کنند، تشخیص بدهیم که کدام سؤال برای آن ها ساده تر است و بیشتر پاسخ خواهند داد ؟

شما خودتان هم می توانید در زمانی که در جلسه آزمون هستید سؤال های ساده تر را حدس بزنید.

 گاهی اوقات سؤال های ساده در انتهای سؤال های هر درس قرار دارد وبعضی  دانش آموزان بی حوصله و خسته می شوند و به سراغ آن سؤال ها نمی روند. 

با پیدا کردن سؤال های ساده شما چند نتیجه می گیرید:  هم در آزمون های کانون نمره و تراز بهتری کسب می کنید، هم در کنکور(یا  آزمون های تیزهوشان)  موفق تر می شوید و هم این که بر درس ها مسلط تر می شوید و در امتحانات مدرسه موفق تر می شوید. 

سؤال های ساده و پیدا کردن سؤال های ساده را دست کم نگیرید و سعی کنید در هر آزمون مهارت پیدا کردن سؤال های ساده را در خودتان تقویت کنید . 

  

 مدیریت زمان در جلسه‌ی آزمون: 

اکنون که درباره‌ی پیدا کردن سؤال های ساده در جلسه‌ی آزمون توضیح دادیم، خوب است کمی هم در باره‌ی مدیریت زمان در جلسه‌ی آزمون صحبت کنیم .

سی سال است که روش ضربدر و منفی را برای مدیریت زمان در آزمون های کانون و در کنکورها معرفی کرده ایم و هم اکنون این روش، برای دانش آموزان کانونی و غیر کانونی یک روش شناخته شده است.

 شما در روش ضربدر و منفی، سؤال های آزمون را به سه گروه تقسیم می‌کنید: 

نوع اول سؤال هایی که می توانید در زمان کوتاه پاسخ بدهید و فورا به آن سؤال ها پاسخ می دهید. 

نوع دوم سؤال ها، سؤال هایی هستند که بلد هستید، اما وقت گیر و زمان بر هستند و پاسخ دادن به آن سؤال ها به زمان بیشتری نیاز دارد و وقت بقیه‌ی سؤال ها را می‌گیرد و سبب می شود شما نتوانید همه‌ی سؤال ها را بررسی کنید، کنار سؤال های وقت گیر علامت ضربدر می گذارید و از کنار این سؤال ها رد می شوید ( البته باید اراده تان هم قوی باشد تا بتوانید این سؤال ها را برای پایان آزمون بگذارید )

 و گروه سوم: سؤال های دشوار هستند که این سؤال ها را بلد نیستید، کنار این سؤال ها یک علامت منفی می گذارید و از آن ها رد می شوید . اگر بتوانید هنگام آزمون دادن تشخیص بدهید که کدام سؤال ها برایتان ساده هستند، کدام سؤال ها وقت گیر و زمان بر هستند و کدام سؤال ها دشوار هستند و فقط  سؤال های  ساده تر را در نوبت اول پاسخ بدهید و سؤال های وقت گیر و دشوار را برای پایان آزمون بگذارید هم زمان آزمون را مدیریت می‌کنید و هم این که آرامش بیشتری خواهید داشت . زیرا می دانید تمام سؤال هایی را که برایتان ساده تر هستند و خوب بلد هستید ، در ابتدا پاسخ داده اید . تشخیص سؤال های ساده هم به آزمون های تستی کمک می کنند و هم در آزمون های تشریحی و امتحانات مدرسه سبب موفقیت بیشتر شما می شوند . ممکن است شما از این روش هم برای آزمون های تستی و هم برای آمتحانات تشریحی و مدرسه استفاده کنید .

 

انتخاب سؤال های مشابه امتحان در کتاب های آبی 

امسال دوازدهمی ها  پس از کنکور اردی بهشت درگیر امتحانات پایان سال خواهند شد، یک مساله این است : 

چگونه درس بخوانیم تا هم برای کنکور و هم برای امتحانات مدرسه آماده شویم؟

 برای دانش آموزان کانونی که کتاب های آبی را به عنوان منبع تستی خود تهیه کرده اند، یکصد سؤال از هر درس را از میان سؤال های کتاب های آبی مشخص کرده ایم(برای سایر پایه ها 10 سؤال برای هر درس) تا وقتی این تست ها را تمرین می کنند، هم برای کنکور آماده شوند و هم برای امتحانات مدرسه.

 در واقع دانش آموزی که روی یک درس مسلط باشد، می تواند به سؤال های مربوط به آن درس یا مبحث در هر شکلی که باشد پاسخ دهد، یعنی اگر یک مفهوم در هر لباسی که مطرح شود خواه به صورت تست چهار گزینه ای باشد یا سؤال تشریحی امتحانی می تواند به آن سؤال پاسخ دهد.

 ما برای کمک به دانش آموزان کانونی از هر درس یک صد تست را که مشابه امتحانات مدرس هستند، انتخاب و به شما معرفی کرده ایم .

 معکوس این کار را هم انجام خواهیم داد؛ یعنی از میان سؤال های کتاب های پرتکرار، سؤال هایی را  که مشابه آن ها در کنکورها مطرح شده اند، انتخاب خواهیم کرد و به شما معرفی می کنیم.

 

شما از کدام یک از این منابع استفاده خواهید کرد؟

 کانون با  ابزارها و روش های مختلف در دوران امتحانات مدرسه به شما کمک می کند.

 از میان ابزارهایی که در این مطلب اشاره کردیم شما از کدام یک استفاده خواهید کرد یا بیشتر استفاده خواهید کرد؟

ضمنا و لطفا سؤال های خود را هم در این جا بپرسید.

                                                                    نویسنده:کاظم قلم چی

پاسخ دهید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظر شما پس از بررسی و تایید توسط همکاران ما، نمایش داده خواهد شد.