×
میز کار   پروفایل  

کاظم قلم چی:آیا هدف گذاری در آزمون‌های کانون را بلد هستید؟

کاظم قلم چی:آیا هدف گذاری در آزمون‌های کانون را بلد هستید؟

امروز می خواهیم در باره ی یک  کار دیگر که سبب پیشرفت در آزمون ها می شود، توضیح بدهیم :

 درباره ی هدف گذاری در آزمون ها صحبت می کنیم:

 آزمون های کانون هر دو هفته یک بار برگزار می شود و اگر شما هدف گذاری برای آزمون ها را یاد بگیرید و مهم تر از یادگرفتن به طور منظم هدف گذاری کنید، به تدریج هم در هدف گذاری مسلط تر می شوید و هم این که پیشرفت شما آغاز می شود و ادامه پیدا می کند .

کدام دانش آموزان پیشرفت بیشتری دارند ؟ با هدف گذاری یا بدون هدف گذاری؟

 دانش آموزانی که  پس از هر آزمون نتیجه را با هدف گذاریشان مقایسه می کنند،دو نتیجه می گیرند:

اولا :  قدم به قدم هدف گذاریشان بهتر و دقیق تر می شود.

 وثانیا : پیشرفتشان مطمئن تر و دائمی می شود .

 

چرا زیاد می خوانم اما درجا می زنم و پیشرفت نمی کنم؟

 شاید از بعضی دوستانتان شنیده باشید که می گویند من نمی دانم چرا با این که زیاد درس می خوانم پیشرفت نمی کنم و درجا می زنم؟ در این جا می خواهیم درباره هدفمند درس خواندن  و هدف گذاری کردن در آزمون ها توضیح بدهیم :

 هدف گذاری در آزمون ها کار ساده ای است، اما باید یاد بگیرید، چند بار اجرا کنید. باید هدف گذاری را حداقل در چند آزمون ادامه بدهید تا این که قلق کار را یاد بگیرید و بتوانید هدف گذاری های خوبی انجام بدهید . 

خودتان را زیادی دست کم نگیرید، زیادی هم دست بالا نگیرید و هدف گذاری هایی انجام بدهید که برای شما مناسب است و نتیجه می دهد .

 

وقتی روش هدف گذاری را یاد گرفتید با پدر و مادر و دوستان و پشتیبان خودتان هم مشورت کنید . اگر در دو سه آزمون اول هدف گذاریتان خوب نبود آن قدر  ادامه بدهید تا هدف گذاری را خوب یاد بگیرید و هدف گذاریتان بهتر بشود .

 

هدف گذاری در آزمون های کانون چگونه است ؟ روی چه چیزی باید هدف گذاری کنیم ؟

شما می توانید روی نمره های چند از 10  هدف گذاری کنید . 

آیا اصلا  نمره های چند از 10 را می شناسید و با آن آشنا هستید ؟

 در مدرسه شما نمره از 20 می گیرید، در آزمون ها نمره از صد می گیرید ( که همان درصد است ) .

 هم چنین در آزمون های کانون یک نمره ی دیگر هم دارید که نمره ی تراز است .

اما  ساده ترین و بهترین راه برای هدف گذاری، هدف گذاری روی نمره های چند از 10 است . 

اگر به کارنامه ی خودتان در آزمون های کانون توجه کنید، متوجه می شوید که کنار درصد و نمره ی تراز یک نمره ی چند از ده هم دارید ؟ 

 

نمره ی چند از ده  چیست و چطور به دست می آید ؟

 خیلی ساده است؛ با چند مثال ساده، خیلی زود متوجه می شوید که نمره ی چند از ده چطور محاسبه می شود ؟

 فرض کنید نمره ی شما در یک درس 32% شده باشد؛ نمره ی چند از ده  شما می شود 3 .

 اگر نمره ی شما 44% شده باشد؛ نمره ی چند از ده شما می شود 4 . 

اگر درصدتان 48% شده باشد؛ نمره ی چند از ده  شما می شود 5 . 

می دانید چرا در کارنامه های کانون، کنار درصد ها نمره ی چند از ده  را می نویسیم؟

 علت این است که حفظ کردن و به خاطر سپردن اعداد یک رقمی و  کار کردن با آن ها خیلی ساده تر است . 

ما  عددهای یک رقمی را راحت تر حفظ می کنیم و به خاطر می سپاریم، بنابراین برای هدف گذاری  در آزمون های کانون  روی نمره های چند ازده هدف گذاری می کنیم، مثلا اگر در آزمون این هفته در درس ریاضی نمره ی چند از ده شما 4 باشد، ممکن است هدف گذاری کنید که در آزمون بعدی نمره تان به 5 برسد .

 

یک مثال ورزشی: در مسابقه های ورزشی هم روی اعداد دو رقمی پیش بینی نمی کنند:

در تلویزیون و شبکه های ورزشی دیده اید که قبل از  مسابقات فوتبال از تماشاگران می خواهند پیش بینی کنند که نتیجه ی مسابقه چند چند و به نفع کدام تیم می شود؟  اما  در مسابقات بسکتبال از تماشاچیان نمی پرسند که نتیجه را حدس بزند که مثلا 94 بر 86 به نفع کدام تیم می شود؟ 

وقتی اعداد بزرگ می شود حدس زدن  و پیش بینی کردن آن ها سخت می شود، به همین خاطر ما در کانون نمره های چند از ده را طراحی کرده ایم تا دو اتفاق برای دانش آموزان رقم بخورد:

اولا نمره هایتان راحت تر یادتان می ماند و ثانیا راحت تر می توانید هدف گذاری کنید.

در آزمون های کانون روی چند درس هدف گذاری کنیم ؟

 شاید فکر می کنید که می خواهیم بگوییم روی همه ی درس ها هدف گذاری کنید، اما این طور نیست، ما پیشنهاد می کنیم در هر آزمون و برای آزمون بعد فقط روی یک درس هدف گذاری کنید و اگر خیلی اصرار دارید روی دو درس هدف گذاری کنید.

 چرا این قدر کم ؟ توجه کنید شما نمی توانید در فاصله ی دو هفته که با آزمون بعدی دارید ناگهان در چندین درس به طور هم زمان پیشرفت زیاد داشته باشید. 

بهتر است همه ی درس هایتان را با همان روش و کیفیت و شدت قبلی بخوانید، اما روی یک درس بیشتر تمرکز کنید تا در آن درس طی دو هفته بتوانید پیشرفت محسوس داشته باشید، ضمنا توجه کنید که قرار نیست شما همه ی کارها را فقط در دو هفته و برای یک آزمون  انجام دهید، بنابراین پیشنهاد ما این است که در یک درس هدف گذاری ویژه بکنید و بقیه ی درس ها را با همان ریتم قبلی بخوانید، بعد از دو یا سه آزمون ممکن است وقتی از پیشرفتتان در یک درس مطمئن شدید حالا به سراغ درس بعدی بروید .

 

 به این سوال پاسخ دهید : اگر شما بخواهید برای آزمون بعدی فقط روی یک درس هدف گذاری کنید و نمره تان را در آن درس یک واحد اضافه کنید کدام درس را انتخاب می کنید ؟

 در هر آزمون خوب است نمره ی چند از ده را چقدر افزایش دهیم ؟ 

شاید این جا هم پاسخ بعضی دانش آموزان این باشد:  دوسه نمره، اما نه، دو سه نمره خیلی زیاد است 

طی دو هفته به این هدف نمی رسید و زمانی که به هدف نرسیدید، دلسرد می شوید و ممکن است هدف گذاری را کنار بگذارید . در این جا هم نظر ما این است که یک نمره  پیشرفت خیلی خوب و منطقی و عاقلانه  است.

 یک نمره افزایش در فاصله ی دو هفته خیلی خوب است، البته بعضی وقت ها  شرایط استثنایی هم وجود دارد؛ اگر مثلا در مدرسه آن درس را معلمتان هنوز تدریس نکرده بود و شما به آن درس پاسخ ندادید و نمره تان صفر بود، می توانید هدف گذاری بیشتری داشته باشید، اما در شرایط عادی پیشنهاد ما این است که بقیه ی درس ها را مثل گذشته بخوانید  و روی یک درس تمرکز ویژه بکنید و نمره ی آن درس را یک نمره بیشتر کنید ( به شرط آن که در بقیه ی درس ها افت نکرده باشید) .

 فکر نکنید این کار خیلی ساده است، اگر شما در هریک ماه  هم بتوانید در یک درس نمره ی چند از ده خودتان را یک نمره بیشتر کنید و این پیشرفت را حفظ کنید، نمره ی ترازتان در آزمون ها به شدت افزایش خواهد یافت.

 باید دقت کنید یکی دو بار که نمره تان بیشتر شد، دوباره به جای قبلی برنگردید و موفقیت و پیشرفتتان را حفظ کنید و از دست ندهید. 

 

مقایسه ی دو دانش آموز : 

دو دانش آموز را در نظر بگیرید که هر دو به یک میزان و با یک کیفیت  درس می خوانند، به نظر شما کسی که هدف گذاری می کند بیشتر پیشرفت می کند یا دانش آموزی که هدف گذاری  ندارد؟

 

چکار کنیم که به هدف گذاری برسیم ؟

حالا که هدف گذاری کردید چه کارهایی باید انجام دهید تا واقعا موفق شوید و به هدفی که در نظر گرفته اید برسید؟

اولین کار این است : باید کمی بیشتر درس بخوانید، باید بیشتر زحمت بکشید و درسی را که روی آن هدف گذاری کرده اید، بیشتر از گذشته بخوانید. نمی توانید همان قدر زحمت بکشید و انتظار پیشرفت ونمره ی بیشتر داشته باشید. 

دومین کار این است : به جای روخوانی کردن، مساله بیشتر حل کنید و تست بزنید . حجم تست زنی و مساله حل کردن و تمرین حل کردن را بیشتر کنید .هر چقدر بیشتر سوال حل کنید ، مساله حل کنید و تست بزنید و رفع اشکال کنید بیشتر پیشرفت می کنید.

 

از کدام منابع: آیا کانونی هستید؟ 

کانونی ها منابع خود را دارند و برای هر مرحله سوال ها  و تست های متناسب با نیازها و اهداف خود  دارند 

 از سوال های اصلی تر ومهم تر  شروع کنید ( کتاب سوال های پرتکرارامتحانی  و کتاب اول )، هم چنین  سوال های ساده تر هر درس  را که قبلا در آزمون پاسخ نداده بودید یا اشتباه پاسخ داده بودید حل کنید.

 

سپس وقتی پایه تان قوی تر شد، به سراغ کتاب های آبی کانون و کتاب های سه سطحی بروید وبا برنامه ی منظم در هر جلسه چند  تست و تمرین از کتاب آبی یا سه سطحی  حل کنید.

  

 به سراغ اشتباهات قبلی خودتان بروید: سوال ها، مساله ها و تست هایی که قبلا در آزمون ها اشتباه حل کرده بودید، دوباره حل کنید و از اشتباه هایتان یاد بگیرید. اشتباه های خودتان را در آزمون های قبل بررسی کنید و آن ها را دوباره حل کنید، ضمنا می توانید به سراغ کتاب اشتباهات متداول بروید و از اشتباه های بقیه ی دانش آموزان هم یاد بگیرید.

 

خلاصه :

در این مقاله، هدف گذاری با روش چند از ده را یادگرفتید .

 پیشنهاد کردیم در فاصله ی هر دو هفته فقط برای پیشرفت یک درس هدف گذاری کنید .

 یک نمره پیشرفت در یک یا دو آزمون خیلی خوب است؛ بلندپروازی نکنید . 

برای رسیدن به هدف باید بیشتر زحمت کشید و بیشتر درس بخوانید .

 به جای روخوانی بیشتر، باید بیشتر سوال و مساله و تست حل کنید.

                                                                      نویسنده: کاظم قلم چی

پاسخ دهید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظر شما پس از بررسی و تایید توسط همکاران ما، نمایش داده خواهد شد.