×
میز کار   پروفایل  

درس‌های خود را با تکنیک مدیریت زمان مطالعه کنید

درس‌های خود را با تکنیک مدیریت زمان مطالعه کنید

قانون پارکینسون یکی از قوانین مدیریت زمان است که یکی از مفاهیم رایج در مدیریت زمان به شمار میرود. این قانون بیان کننده این اصل مهم است که با افزایش زمان پیچیدگی های یک کار هم افزایش پیدا می کند. هدف این قانون یادگیری این نکته  است که با کاهش زمان بازدهی بالایی در انجام کارهایمان داشته باشیم.

به عبارتی هرچقدر زمان بیشتری برای انجام دادن کارهایمان اختصاص دهیم پیچیدگی آن کارها هم بیشتر میشوند. مثلا اگر جهت مطالعه برای یکی از امتحانات خود 3 روز وقت اختصاص دهید، پیچیدگی این تکلیف به اندازه 3 روز زیاد میشود تا سرانجام طی این بازه این تکلیف معین انجام شود.

در استفاده از این تکنیک نیاز است که چند نکته را رعایت کنید.

ابتدا باید سعی کنید یک تکلیف بزرگ و زمان بر را به چند تکلیف کوچکتر با در نظر گرفتن زمانی محدود خرد کنید.

سعی کنید یک فهرست از کارهایتان داشته باشید. مثلا اگر قرار است امروز ریاضی و زبان و فارسی بخوانید، مطالعه این دروس را وارد لیست کارهایتان کنید.

سعی کنید زمان را به اندازه توانایی هایتان کم کنید و در این کار افراط نکنید زیرا در این صورت تکلیف معین را به بی کیفیت ترین شکل ممکن انجام خواهید داد. توجه کنید هدف قانون پارکینسون انجام کارها در بازه زمانی کوتاه با کیفیت بالا است.

در کم کردن زمان هر کار سعی کنید به شکل تدریجی  عمل کنید نه ناگهانی. مثلا در مطالعه درس دینی، بار اول پنج دقیقه از زمان طبیعی کم کنید و به مرور این مقدار را بیشتر کنید.

استفاده از این تکنیک همچنین مزایای فروانی دارد.

یکی از مزایای استفاده از این تکنیک مدیریت استرس است.  اما سعی کنید زمان را به اندازه ای کم نکنید که دچار استرس شوید.

از دیگر نکات مثبت استفاده از این تکنیک، ایجاد نظم و انظباط شخصی است. حتما برای شما هم پیش آمده که برای مطالعه یک درس که کمتر از 2 ساعت زمان میبرده، 5 ساعت زمان اختصاص داده اید.

سعی کنید در صورت استفاده از این تکنیک برای خود از سیستم پاداش و جزا استفاده کنید. اگر کارهای خود را طی زمانی که مشخص کردید به اتمام رساندید برای خود جایزه ای تعیین کنید و اگر از زمان مشخص شده فراتر رفتید، حتما جریمه را برای خود اختصاص دهید.

این تکنیک همچنین باعث میشود از اتلاف وقت و انرژی جلوگیری شود. سعی کنید در طول روز هر کاری را  که انجام میدهید، یا هر درسی را که مطالعه می کنید وارد یک دفتر کنید و در انتهای روز هر فعالیت را با زمان مشخص آن بررسی کنید. خواهید دید که برای چه کارهایی بیش از اندازه مجاز وقت گذاشته اید.

امیدواریم که از این تکنیک در مطالعه دروس خود به بهترین شکل استفاده کنید.

 

پاسخ دهید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظر شما پس از بررسی و تایید توسط همکاران ما، نمایش داده خواهد شد.