×
میز کار   پروفایل  

کاظم قلم‌چی: در فصل بهار شما جزء کدام گروه هستید؟

کاظم قلم‌چی: در فصل بهار شما جزء کدام گروه هستید؟

در فصل بهار شما جزء کدام گروه هستید؟

 آن ها که پیشرفت می کنند ؟ یا آن ها که ...!؟

در فصل بهار کدام دانش آموزان کانونی  پیشرفت و کدام یک افت می کنند؟ 

شما جزء کدام گروه هستید؟ 

کدام ویژگی سبب می شود که بعضی کانونی ها در اردی‌بهشت افت کنند و برخی دیگر رشد کنند؟ 

تفاوت درجدا نشدن از برنامه‌ی مدرسه و پروژه‌ی هفتم و آزمون‌های اردی بهشت ماه کانون است. 

پروژه‌ی هفتم و سه آزمون اردی بهشت، حساس ترین پروژه در آزمون‌های کانون است. چرا؟

 لطفاً ابتدا به معنی پروژه توجه کنید و سپس به زمان پروژه‌ی هفتم توجه کنید تا علت پیشرفت بعضی و افت و عقب ماندن برخی دیگر را توضیح دهیم .

از دبیران، مشاوران و پشتیبانان گرامی کانون نیز خواهش می‌کنیم با توجه به تجربه ای که خودشان از دانش آموزان سال‌های گذشته دارند، این تفاوت‌ها را در قالب مثال‌های واقعی برای دانش آموزان و اولیا توضیح دهند. 

ما نیز در سایت کانون مصاحبه با دانش آموزانی را  که توانستند  باپیشرفت و جهش چشم‌گیر در پایان سال به نتایج درخشان برسند، منتشر می‌کنیم .

برخی از این دانش آموزان توانستند در فصل بهار چند صد نمره‌ی تراز پیشرفت کنند(در شرایطی که بعضی دیگر چند صد نمره افت کردند) آن‌ها فاصله شان را با بقیه بیشتر کردند و نتایج عالی به دست آوردند . 

خوب است علت این تفاوت ها را با دقت بررسی کنیم.

 رمز موفقیت و جهش برخی دانش آموزان و افت برخی دیگر در فصل بهار( به ویژه اردی‌بهشت ) و در پروژه‌ی هفتم نهفته است.

 

پروژه‌ی هفتم چیست؟

 چند آزمون دارد؟ و اهمیت آن در چیست؟

پروژه‌ی هفتم سه آزمون دارد که در روزهای 1 اردی‌بهشت، 15 اردی‌بهشت و 29 اردی‌بهشت برگزار می‌شوند.

 این پروژه حساس ترین پروژه در بین پروژه‌های کانون است. 

در این زمان چه اتفاقی رخ می دهد و تفاوت در چیست؟

 دانش آموزان کانونی در این زمان  به  دو گروه متمایز تقسیم می شوند،البته یک گروه هم در میانه  قرار می گیرند: 

گروه اول کاملا با برنامه‌ی مدرسه و کانون و آزمون‌ها هماهنگ هستند و حضور دارند. 

آن ها پیوستگی خود  را حفظ می کنند و در هیچ آزمونی غیبت نمی کنند، اما  گروه دوم از مدرسه و  برنامه ی آزمون ها جدا می شوند، آن ها به خود و دیگران می‌گویند از برنامه عقب افتاده اند و با برنامه هماهنگ نیستند و می‌خواهند با برنامه ی خودشان درس بخوانند،  در آزمون ها یا شرکت نمی کنند و غایب می شوند یا این که مثل گروه میانه و بینابینی، بدون مطالعه و بدون بررسی کارنامه و بدون یادگیری از سوال های ساده تر و بدون یادگیری اشتباهات و فقط برای رفع تکلیف شرکت می‌کنند.

پروژه‌ی هفتم یک دوراهی است: برخی پیوستگی شان را با برنامه بیشتر می‌کنند و برخی دیگر از برنامه جدا می‌شوند؛  در این جا و به همین دلیل، فاصله ها بیشتر می‌شود.

برخی پیشرفت و حتی جهش می‌کنند و از سوی دیگر  برخی  هم افت می‌کنند . 

مثال های فراوان وجود دارد از دانش آموزانی که قبل از عید از دیگران عقب تر بودند و ترازهای کم‌تری داشتند، اما وقتی دوستانشان از برنامه جدا شدند، آن ها با اشتیاق و انگیزه و جدیت بیشتر پیوستگی شان را ادامه دادند، غیبت نکردند و پیوستگی شان را به برنامه بیشتر کردند و در نهایت نتیجه های درخشان به دست آوردند. 

شما جزء کدام گروه هستید؟

 و شما همکار عزیز و مشاور گرامی و پشتیبان عزیز آیا می توانید دانش آموزان را قانع کنید که در این حساس ترین پروژه از برنامه جدا نشوند؟ عقب ماندگی ها و ضعف های درسی و حجم درس ها مأیوسشان نکند و کار را ادامه بدهند تا به نتیجه ی مطلوب برسند. 

 یک عبارت مهم در این زمینه وجود دارد: گاهی اوقات ما در یک قدمی قله منصرف می شویم و بر می‌گردیم. 

 

چند مثال  و تجربه از دانش آموزان موفق در فصل بهار و پروژه ی هفتم: 

آقای "مجید عابدی ثمرین" قبل از عید در دبیرستان رشد، از چند نفر از هم کلاسی ها تراز کم‌تری داشت، پس از عید آن دوستان از برنامه جدا شدند، در آزمون های پس از عید شرکت نکردند و آقای عابدی ثمرین رتبه‌ی یک رقمی کنکور را به دست آورد.

  قبل از کرونا در یکی از جلسه هایی که برای دانش آموزان برتر در روز جمعه برگزار می‌کردیم، شرکت کرد و توصیه هایش را برای دانش آموزان بیان کرد، ایشان هم اکنون یکی از دانشمندان نخبه و برجسته ی کشورمان است .

خانم ها "شیرین ایرانی" و "زیبا رهبر" دو دوست هم کلاسی در مدرسه‌ی فرزانگان تهران بودند؛ هر دو نفر رتبه ی یک رقمی کنکور را کسب کردند: رتبه های 6 و 7 .

 از ایشان پرسیدم شما پس از عید به مدرسه می‌رفتید و در کلاس ها شرکت می کردید؟ پاسخشان جالب بود؛ می‌گفتند: پس از عید تقریبا نیمی از کلاس ما خالی شد و بچه ها در کلاس‌های خصوصی و نیمه خصوصی شرکت می کردند، اما ما به همان مدرسه‌ی خودمان می‌رفتیم و در کلاس‌های مدرسه غیبت نمی کردیم.

نتیجه این بود: آن ها توانستند بهترین رتبه های مدرسه را کسب کنند و هر دوشان رتبه های یک رقمی کنکور را  کسب کردند .

آقای کسری کلاهدوزان: ایشان به جز این که رتبه یک رقمی کنکور تجربی را به دست آوردند، در رشته‌ی  زبان هم رتبه یک کشور شدند؛ از ایشان پرسیدم: تا چه زمانی به مدرسه می رفتید و به ویژه در کلاس‌های زبان مدرسه شرکت می کردید ؟ ( احتمال می دادم به خاطر این که ایشان پایه زبانشان قوی بود، حداقل در کلاس‌های زبان شرکت نکنند) اما جواب ایشان هم خیلی جالب و تعجب آور بود؛ این دانش آموز نخبه‌ی تبریزی گفت: من پس از عید هم به مدرسه می‌رفتم و در کلاس های زبان هم تا پایان شرکت می کردم .

از این مثال ها فراوان است. 

از همکاران عزیز در همه‌ی شهرها و نمایندگی های کانون خواهش می‌کنیم با معرفی دانش آموزانی که خودتان می‌شناسید و می‌دانید در سال‌های گذشته با پیوستگی به برنامه ( هم مدرسه و هم آزمون‌های کانون) و با غیبت نکردن، نتایج عالی به دست آوردند و دانش آموزان عزیز را قانع کنید تا در پایان سال، پیوستگی شان به مدرسه و برنامه‌ی آزمون های کانون در پروژه ی هفتم را افزایش دهند، غیبت نکنند، با برنامه هماهنگ باشند.

 یادمان باشد که : قطاری که از ریل جدا شده اگر چه به ظاهر آزاد و رهاست، اما به  مقصد نمی رسد.

 لطفا از ریل برنامه‌ی آزمون‌ها و برنامه‌ی مدرسه جدا نشوید، به ویژه در این دو ماه پایانی، پیوستگی تان به برنامه را بیشتر کنید.

 موفق و پیروز و سربلند باشید.

پاسخ دهید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظر شما پس از بررسی و تایید توسط همکاران ما، نمایش داده خواهد شد.