×
میز کار   پروفایل  

بهترین روش درس خواندن چیست؟ مقاله ای از آقای کاظم قلم چی

بهترین روش درس خواندن چیست؟ مقاله ای از آقای کاظم قلم چی

بهترین روش درس خواندن چیست؟ ( به ویژه برای جمع بندی و امتحانات )

پاسخ این است: روش بازیابی بهترین روش است. روش بازیابی از روش دوباره خوانی و چندباره خوانی و تکرارهای زیاد خیلی بهتر است. البته بعضی ها فکر می‌کنند اگر مطلبی را چند بار بخوانند آن موضوع را بهتر یاد 

می‌گیرند . 

در ایام امتحانات این دانش آموزان ابتدا درس ها را مطالعه می کنند، سپس به سراغ حل نمونه سوال می روند، اما روش بهتر این است که در ایام امتحانات و برای جمع بندی کردن، ابتدا امتحان بدهند و نمونه سوال حل کنند و سپس به سراغ رفع اشکال بروند. 

 

خودتان تجربه کنید 

هر چقدر تمرین کردن، مساله حل کردن، تست زدن و امتحان دادن بیشتر باشد، بهتر نتیجه می گیرید. به جای دوباره خواندن و چندباره خواندن، امتحان بدهید، نمونه سوال حل کنید و تشخیص بدهید یادگیری های ناقص شما کجاست؟

 

بازیابی و امتحان دادن چه کمک هایی به شما می‌کند؟

 وقتی امتحان می دهید متوجه می شوید، بعضی چیزها را فراموش کرده اید، متوجه می شوید روی بعضی جواب ها  شک دارید. متوجه می شوید بعضی سوال  ها را که مطمئن هستید، درست جواب داده اید اشتباه هستند و به طور کلی متوجه یادگیری های ناقصتان می شوید و برنامه ی بهتری برای درس خواندن تنظیم می کنید. وقت خودتان را بهتر تنظیم می کنید و تصمیم های بهتری می گیرید. وقتی زمان کم دارید و کارهایتان زیاد است، باید بهتر برنامه ریزی کنید و وقت خودتان را بهتر تنظیم کنید. اگر همه ی مطالب را به یک اندازه مطالعه کنید بخشی از زمان را هدر می دهید، بهتر است روی مطالب چموش و وقت گیر بیشتر وقت بگذارید . 

هر وعده ی درس خواندن را با امتحان دادن و تست زدن شروع کنید. در ایام امتحانات و دوران جمع بندی هم بهتر است، اول امتحان بدهید بعد درس بخوانید و در پایان باز هم امتحان بدهید.

 

بازیابی و انگیزه 

 امتحان دادن انگیزه و هیجان درس خواندن را هم بیشتر می کند. هر موقع بی حوصله هستید و انگیزه ی درس خواندن ندارید، امتحان دادن انگیزه تان را برای درس خواندن بیشتر می کند.

 

یک نکته ی عجیب در مورد بازیابی !

یک نکته ی خیلی مهم هم در مورد اهمیت بازیابی و امتحان دادن هست که خوب است بدانید. این موضوع کمی عجیب به نظر می رسد، اما واقعیت دارید، شما در زمانی که امتحان می‌دهید و کتاب در مقابلتان نیست دارید، یاد می گیرید، به روشی متفاوت یاد می گیرد. توجه کنید به روشی متفاوت یاد می گیرید، متفاوت از بار اول یاد می گیرید، حتی بهتر از زمانی که کتاب جلوی شماست یاد می گیرید. وقتی سخت یاد می گیرید و به مغزتان فشار می آورید، بهتر یاد می گیرید. 

 

تحقیقات چه می گویند ؟ بهترین روش مطالعه کدام است ؟ 

زیاد خواندن یا زیاد امتحان دادن ؟ 

ده ها تحقیق و پژوهش متفاوت در دانشگاه های مختلف نشان داده اند کسانی که بیشتر امتحان می دهند و مطالب را از بر می گویند یا امتحان می دهند، بهتر و بیشتر از کسانی یاد می گیرند که دوباره خوانی و تکرار 

می کنند.نکته ی جالب این جاست که افرادی که چند بار مطلبی را از رو می خوانند، خودشان فکر می کنند، خوب یاد گرفته اند، اما این طور نیست و بر عکس کسانی که کمتر می خوانند و بیشتر امتحان می دهند، فکر 

می کنند که مطلب را خوب یاد نگرفته اند، در صورتی که واقعا بهتر یاد گرفته اند.

 در یک مطلب دیگر نتیجه ی تحقیقاتی که نشان می دهند، امتحان دادن بهتر از دوباره خوانی نتیجه می دهد را برایتان نمایش می دهیم.

 

بازیابی بهترین روش درس خواندن در ایام امتحانات و  دوران جمع بندی 

اگر شما دانش آموزی هستید که در اوایل سال با روش  دوباره خوانی و تکرار، درس می خوانید خوب است، حداقل در ایام امتحانات و برای جمع بندی، این روش بازیابی را چند بار اجرا کنید و اگر نتیجه ی خوبی گرفتید ادامه بدهید.

 روش بازیابی همیشه خوب است، ولی در ایام امتحانات و جمع بندی خیلی بهتر و موثرتر است.

 

کانون برای کمک به  بازیابی شما  چه کارهایی انجام داده است؟ 

هم اکنون برای آمادگی شما در امتحانات نیم سال اول  یک دفترچه آماده کرده ایم. این دفترچه  شامل یک نمونه سوال امتحانی از هر درس است. 

پیشنهاد می کنیم قبل از شروع مطالعه برای هر درس یک نمونه سوال امتحانی از هر درس را امتحان بدهید. این سوال ها از بین پر تکرارترین و مهم ترین سوال ها از کتاب سوال های پرتکرار انتخاب شده اند. 

فایل این دفترچه ها در سایت کانون بارگذاری می شود. دفترچه ی کاغذی این سوال ها نیز به صورت رایگان در دفاتر نمایندگی ها در دسترس شماست.

 

بارگذاری نمونه سوالات امتحانی مدارس 

در ایام امتحانات، مدارس برنامه ی امتحانی شان متفاوت است. به تدریج که امتحانات برگزار می شود نمونه سوال های امتحانی سایر مدارس در سایت کانون بارگذاری می شود تا شما بتوانید با نمونه سوال های مدارس دیگر آشنا شوید. 

 

کتاب سوال های پرتکرار امتحانی 

در کتاب های پرتکرار ، مهم ترین و پرتکرارترین سوال های امتحانی جمع آوری شده اند.

 در طول سال و به ویژه در ایام امتحانات این کتاب ها ، منبع موثری برای آمادگی شما در امتحانات هستند. 

 

در بیشتر کتاب های کانون، سوال ها  به صورت پیمانه ای منظم شده است. معمولا  پیمانه ها 10سوالی هستند.

 پیشنهاد می کنیم وقتی می خواهید درس خواندن را شروع کنید، ابتدا یک پیمانه ی 10 سوالی را امتحان بدهید و سپس درس خواندن را شروع کنید.

 

جمع بندی : 

بازیابی همیشه مهم است اما اگر هنوز به این روش عادت نکرده اید و موقع درس خواندن یک مطلب را چندین بار می خوانید، حداقل در ایام امتحانات و دوران جمع بندی، درس خواندنتان را با یک بار امتحان دادن شروع کنید.

 تفاوت را در تجربه ی خودتان احساس خواهید کرد. 

بازیابی و امتحان دادن بیشتر از دوباره خواندن به یادگیری شما کمک می کند.

پاسخ دهید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظر شما پس از بررسی و تایید توسط همکاران ما، نمایش داده خواهد شد.