استاد علوم اعصاب شناختی دانشگاه شهید بهشتی
آموزش صریح به دانش آموزان در مورد شکل پذیری مغز می تواند تأثیر شگرفی در یادگیری آنان داشته باشد. آگاهی از تغییر مغز در طول یادگیری، تأثیر مثبتی بر درک دانشآموزان از تواناییهای خود و تسهیل توانایی یادگیری دارد. این آگاهی سبب می شود دانش آموز خود را عامل یادگیری بداند و تلاش بیشتری برای فراگیری انجام دهد. نیروی پشت این اثر اعتقاد دانش آموزان است که می توانند از طریق مطالعه و تمرین باهوشتر شوند، که تعهد آنها را برای ادامه کار سختی که گاهی اوقات یادگیری به آن نیاز دارد، افزایش می دهد.
در یک مطالعه به دانش آموزان کلاس هفتم آموزش داده شد که یادگیری مغز را تغییر میدهد و هوش قابل گسترش است. این دانشآموزان در مقایسه با همتایان خود که این آموزش را دریافت نکرده بودند، در آزمونهای ریاضی بهتر عمل کردند. به خاطر داشتن ایده انعطاف پذیری مغز، در زمانی که دانش آموزان با درس ها مشکل دارند، بسیار کمک کننده است. مشکلات درسی معمولا به این دلیل نیست که دانش آموزان نمی تواند یاد بگیرند، بلکه به این دلیل است که به تمرین و حمایت آموزشی بیشتری نیاز دارند.
تمرین چه اثری بر مغز دارد؟
تمرین ساختارهای مغزی درگیر در فعالیت را تقویت می کند. به این مثال معروف علوم اعصاب در مورد چگونگی تأثیر یادگیری بر مغز دقت کنید. محققان به دنبال کشف این حقیقت بودند که چگونه رانندگان تاکسی میتوانند بدون هیچ زحمتی در خیابانهای شلوغ لندن حرکت کنند و همه میانبرها را بدون مشورت با نقشه به خاطر بسپارند. آنها اسکن مغزی انجام دادند و متوجه شدند که ناحیه هیپوکامپ راننده ها، بخشی از مغز که با استدلال فضایی مرتبط است، بزرگتر از سایر بزرگسالان است. تمام آن سال ها رانندگی و یادآوری مسیرها به معنای واقعی کلمه مغز آنها را تغییر داده بود. مطالعات روی نوازندگان نتایج مشابهی از تأثیر تمرین، تمرین و تمرین بیشتر پیدا کرده است.
پس به جای اینکه بگویید "من در این موضوع ضعیف هستم" بگویید "من در این موضوع، تلاش بیشتری نیاز دارم".
مغز شما شگفت انگیز است و با تمرین شما، مسیر قوی شدن را هموار می کند.
این مقاله در مجله آزمون 5 اسفند چاپ شده است.
پاسخ دهید