در مسابقهی فوتبال معمولا نیمهی دوم جذابتر و پر هیجانتر است؛ گل های بیشتری رد و بدل میشود و بازیکنان بیشتر تلاش میکنند، اما بالاخره فقط یک تیم برنده میشود.
فرق مهم کار شما که دانش آموز هستید با نیمهی دوم فوتبالیست ها این است که همهی دانش آموزان میتوانند در نیم سال دوم برنده شوند و قرار نیست کسی بازنده شود، البته اگر خودتان بخواهید و چند کار مهم و ساده را انجام دهید.
اول نگاهی به کارنامههایتان بیندازید.
هم کارنامهی مدرسه و کارنامههای کانون را بررسی کنید و هم این که به دفتر برنامه ریزیتان توجه کنید:
در نیم سال اول چقدر تلاش کردید؟ هفته ای چند ساعت درس خواندید؟
اگر درنیم سال اول دفتر برنامه ریزی نداشتید یا خوب پر نکردید، در نیم سال دوم حتما دفتر برنامه ریزی را تکمیل کنید
در زمینههای غیر درسی هم کارتان را بررسی کنید؛ در کدام رشتهی ورزشی یا هنری یا کدام مهارت غیردرسی پیشرفت کردید؟
ابتدا به نقاط قوت خودتان توجه کنید:
آیا در نیم سال اول سخت کوش و پرتلاش بودید؟
آیا نسبت به پارسال ساعت های مطالعه تان بیشتر شد؟
دفتر برنامه ریزی تان چه می گوید؟
آیا درمدرسه و در آزمون های کانون غیبت داشتید یا این که قهرمان پیوستگی بودید؟
به زحمت کشی تان نمره بدهید. چقدر پرتلاش و زحمت کش هستید؟
در نیم سال اول پرتلاش تر شدید یا کم تلاش تر و تنبلتر؟
در کلاس های مدرسه و در آزمونهای کانون بیشتر شرکت کردید یا کمتر؟
حالا به سراغ کارنامه ها بروید:
کارنامهی مدرسه، کارنامهی آزمون های کانون واگر دانش آموز دوازدهمی یا کنکوری هستید کارنامهی کنکور دی را هم بررسی کنید (اگر در آزمون تحلیلی کانون برای کنکور دی هم شرکت کردید، کارنامه تحلیلی با دقت بررسی کنید)
یک نکته ی خیلی مهم در بررسی کارنامه این است:
عادت کنید اول نمره های خوب را ببینید بعد به سراغ نمره های ضعیف بروید!
هر دو را ببینید، اما اول خوبی هایتان را ببینید.
در کدام درس ها تلاش کردید و نتیجه گرفتید؟
این درس ها را مشخص کنید و روش هایتان را بنویسید.
کدام کارها و روش ها به شما کمک کرد تا در آن درس ها موفق بشوید؟
در کدام درس ها تلاش کردید اما موفق نشدید؟
اگر واقعا تلاش کرده اید و موفق نشدید باید روش هایتان را برای نیم سال دوم بهتر کنید یا تغییر دهید، البته بیشتر وقت ها علت موفق نشدن این است که کم کاری کرده ایم و کمتر تلاش کردهایم.
کسانی که بیشتر تلاش میکنند و زحمت میکشند بالاخره هر جور شده روش های درست را هم پیدا می کنند.
آیا شما هم موافق هستید که زحمت و تلاش عامل اول و مهم تر است ؟ یا نظر دیگری دارید ؟
برای نیم سال دوم هدف گذاری کنید:
پس از این که زحمت کشی، پیوستگی، کارنامه و نمره ها را بررسی کردید، برای نیم سال دوم هدف گذاری کنید.
هدف گذاری اول: زحمت کشی و تلاش:
چند ساعت درس می خوانید؟
برای فعالیتهای غیر درسی ( ورزشی، هنری، مهارتها و فعالیتهای دیگر ) چقدر وقت میگذارید؟
هدف گذاری دوم: پیوستگی و غیبت نکردن:
آیا غیبت هایتان را کم میکنید؟
آیا روزهایی که آماده نیستید بهانه جویی نمیکنید و از مدرسه و آزمونها غایب نمیشوید؟
آیا شما هم می توانید قهرمان پیوستگی بشوید؟
هدف گذاری سوم: روی کدام درس یا کدام درس ها میخواهید متمرکز شوید و پیشرفت کنید؟
با تلاش بیشتر یا با روش بهتر؟
این ها را مشخص کنید .
و در پایان یک خاطره : چطور شد که معدلتان بهتر شد؟
چند سال پیش، از ده ها دانش آموز که در امتحانات مدرسه معدلشان نسبت به سال قبل بهتر شده بود، می پرسیدیم علت موفقیت شما چه بود؟
یک نکته را خیلی ها می گفتند: تصمیم گرفتم!
می دانید معنی این دو کلمه چیست؟
قبل از آن همیشه پدر و مادر و معلمان و دیگران میگفتند درس بخوان، اما اتفاقی نمی افتاد اما این دانش آموزان یک روز خودشان تصمیم گرفتند و این تصمیم درونی شد؛ تصمیم خودشان را اجرا کردند و معدلشان بهتر شد.
آیا شما هم خودتان برای نیم سال دوم تصمیم گرفته اید؟
نویسنده: کاظم قلمچی
پاسخ دهید