×
میز کار   پروفایل  

هوش هیجانی و تاثیرات آن

هوش هیجانی و تاثیرات آن

توانایی فرد در شناخت هیجان ها و تشخیص و مدیریت آن هوش هیجانی نامیده می‌شود. معیار ارزیابی آن ضریب هوش هیجانی یا EQ می باشد.

در ۷۰ درصد موارد انسان های با ضریب هوش متوسط هوش هیجانی بالاتر از افراد با ضریب هوشی بالا دارند. این تحقیق نشان می دهد که تنها دلیل موفقیت ضریب هوشی بالا نیست و ۹۰ درصد افراد موفق با عملکرد عالی هوش هیجانی بالایی داشته اند.

حال اینکه هوش هیجانی ما در یک آزمون درسی چگونه می تواند موثر باشد سوال است و راهکار چیست؟

اصولا دانش آموزانی که مطالعه بیشتری داشته اند، انتظار دارند به سوالات بیشتری پاسخ دهند و هنگامی که نمی توانند پاسخ درست سوال را پیدا کنند دچار هیجانات منفی می شوند و سعی دارند یکی از گزینه ها را به عنوان پاسخ صحیح انتخاب کنند. این امر باعث می شود دانش آموز سوالات نزده کمتری داشته باشد و سوالات اشتباه او بیشتر شود و در نهایت تراز پایین تری کسب نماید.

مدیریت این هیجان با هدف گذاری چند از ده قبل از آزمون می تواند کمک زیادی به دانش آموز نماید. یعنی مشخص کند که قرار است چند تا از هر ده سوال را پاسخ بدهد. با این کار می تواند سوالاتی را که اطمینانی به پاسخ ندارد حذف کند و فقط همان تعداد که هدف گذاری نموده است پاسخ دهد.

یک راهکار دیگر استفاده از روش ضربدر منهاست. دانش آموز می تواند کنار سوالاتی که اصلا بلد نیست منها بگذارد و سوالات شک دار را ضربدر بگذارید. بعد از اینکه تمام سوالات را یک بار مطالعه نمودید به سراغ سوالاتی می روید که ضربدر گذاشته اید. این بار ممکن است سوال طور دیگری در ذهن شما شکل بگیرد و شما بتوانید روش حل مناسب را پیدا کنید. بعد از اتمام سوالاتی که ضربدر گذاشته اید به سراغ سوالاتی می روید که منها دارند. دوباره خواندن سوال بعد از گذشت مدتی می تواند کمک بیشتری به حل سوال نماید.

 

این دو راهکار برای کنترل هوش هیجانی بسیار موثر می باشد و استفاده از آنها برای دانش آموزان توصیه می شود.

پاسخ دهید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظر شما پس از بررسی و تایید توسط همکاران ما، نمایش داده خواهد شد.