مطالعهی تجربه دانشآموزانی که پس از ناکامی در کنکور، دوباره تلاش میکنند و موفق میشوند، موثقترین منبع برای آموزشِ دانشآموزان، مادران، پدران، و مشاوران و معلمان است. دختران وپسرانی که به واقع، نخست از خودشان یاد میگیرند. یاد میگیرند، باید اِشکال کارِ خود را ببیند، به آن بیندیشند و راه چارهای بیابند. روشِ نادرست را کنار بگذارند و با ایجاد یک تغییر، باز هم مصممانه ادامه دهند.
در انبوه گفتوگوهای قهرمانان پیشرفتِ کنکور 1401 به دنبال پاسخهایی از این بچه ها گشتم که نه فقط بار تفکر و تصمیم گیریِشان، بلکه قدرت اجرایی تصمیماتشان در چارچوب برنامهی شخصی، ملموس، عینی ودست یافتنی باشد. گفتوگوها را خواندم تا دانش نهفته در لابه لای آن را کشف و بیشتر بنمایانم. شاید بدین گونه توانسته باشیم نه تنها به تواناییِ این قهرمانان، اَرجی دوباره نهاده بلکه با تکرار و تمرکز به درسهای این گفتوگوها، به دانشآموزان نیز، در یافتن راهها و شیوههای پیشرفت یاری برسانیم
بهارکاوهپور رتبه 178 تجربی، کنکور1401 و قبولی پزشکی اصفهان که نمره ریاضیاش از 24 درصد در کنکور 1400 به 82 درصد در کنکور 1401 رسید میگوید:
"از سال دهم تا کنکور 1400 من فقط درسنامهی این دو درس ریاضی و فیزیک را حفظ میکردم تا جایی که خواندن این درسنامه ها شاید به 20 بار هم میرسید. تست کم میزدم و بیشتر چشمی سوالات را بررسی میکردم. وقتی هم سوالی را میدیدم سریع برای جواب به سراغ پاسخنامه میرفتم. یعنی هیچ فشاری برای فکرکردن به خرج نمیدادم. طبیعی است که هیچ مطلب و مبحثی را به صورت عمقی متوجه نمیشدم. بیشتر سوالات را حفظ میکردم وکافی بود که صورت سوال عوض شود تا نتوانم به آن پاسخ بدهم. امسال ابتدا سعی کردم که هنگام مطالعه درسنامه متوجه مفهوم درس بشوم. بعد به سراغ مثالها میرفتم و مثالها را خودم حل میکردم. به نظرم تا زمانی که خودکار به دست نگیریم و مسئله را حل نکنیم یاد نخواهیم گرفت. با این روش یادگیریام عمقی شد. به جایی رسیده بودم که با خواندن هرسوالی متوجه میشدم که مسئله چه چیزی از من میخواهد یا باید به سراغ کدام فرمول یا کدام پارامتر بروم. در ریاضی و فیزیک زیاد تست کار کردم. ما در این دو درس تا زمانی که زیاد مسئله حل نکنیم متوجه نمیشویم که ارتباط مطالب چگونه است."
نوید صفوی رتبه 2040 تجربی 1401 و قبولی پزشکی زنجان که میگفت:
"زیست کنکور1401 سخت بود ولی با همهی این احوال من توانستم به درصد 54 در کنکور برسم. به نظرم مهمترین و اصلیترین منبع برای مطالعه زیست، کتاب درسی میباشد. همین امسال که زیست سخت بود من تازه متوجه شدم که اکثر سوالات از کتاب و متن کتاب درسی بوده است. من ابتدا کتاب درسی را مفهومی میخواندم و بعد از آن به سراغ درسنامهی منبعی که داشتم میرفتم. نکاتی را که در درسنامه جالب میدانستم وارد کتاب درسی میکردم. بعد از آن به سراغ تست میرفتم. ابتدا از آن بخشی که مطالعه کرده بودم 5 تست آموزشی میزدم و تمام گزینههای آن تستها، چه گزینهی درست چه گزینهی غلط را، بررسی میکردم. روز بعد حدود 40 تا 50 تست، دوباره آموزشی، از آن بخش کار میکردم. البته این 40 تا 50 تست زیست را با سرعت بیشتری پاسخ میدادم. و دوباره بعدِ زدن این تستها آنها را تحلیل میکردم و در نهایت به سراغ پاسخنامه میرفتم."
محمدهادی خیِرپور، رتبه1279 تجربی1401 و قبولی پزشکی کرمانشاه که توانسته بود نمرهی 38 زیستش را از کنکور 99 به 59 درصد در کنکور 1401 برساند:
"در سال دهم المپیادی زیست بودم و کمی نسبت به این درس مغرور بودم. فکر میکردم همه چیز را بلد هستم . کتاب درسی را نمیخواندم و تست هم نمیزدم. اشتباه دیگرم هم این بود که برای زیست وقت کمی میگذاشتم. در آزمونها هم برای پاسخگویی به زیست وقت کم میآوردم. برای امسال از همان اول روزی 3 ساعت وقت گذاشتم. مطالب را هم روزنامهوار و هم عمیق می خواندم. به تصاویر توجه ویژهای داشتم. تیپهای مختلف سوالات را کار میکردم و نکات آن را در حاشیهی کتاب درسی یادداشت میکردم. و در جلسهی کنکورم با توجه به تجربهام 45 دقیقه را برای پاسخگویی به این درس اختصاص دادم."
نازنین پشتدار رتبه1363 تجربیِ کنکور امسال و قبولی پزشکی یاسوج که ریاضیش از25 درصد در کنکور 1400به 61 درصدِ کنکور 1401 رسید:
"یکی از ایرادات من "کم صبر" بودنم در زمان کار روی ریاضی و فیزیک بود. تستها را کار میکردم ولی به اولین مشکلی که برمیخوردم درس را رها میکردم. فکر نمیکردم که باید برای آن تست وقت بگذارم، تحلیلیش کنم، راهی برای حل آن پیدا کنم و یک سری تست مشابه آن حل کنم. من برای سال دوم به جای اینکه تعداد تست را بیشتر کنم بیشتر روی تحلیل هر تست وقت میگذاشتم. امسال وقتی تستی را اشتباه میزدم به دنبال این بودم که چرا اشتباه زدهام، چه راهی برای حل آن میتوانم کشف کنم...برای ریاضی توانستم با خواندن درسنامه، حل تست و تحلیل آن، و آزمونهای تک درس ، درصدم را افزایش بدهم و هر سوال و تستی را هم که به نتیجه نمیرسید از دیگران میپرسیدم."
پاسخ دهید