×
میز کار   پروفایل  

نکاتی برای افزایش (اعتماد به نفس) برای آزمون

نکاتی برای افزایش (اعتماد به نفس) برای آزمون

 

1) نوع نگاه شما به آزمون : درست است که می گویند "هر آزمون یک کنکوراست " ولی معنی دقیق این جمله این است که ما به هر آزمون به چشم کنکور نگاه کنیم و سعی کنیم همه چیزهایی که در کنکور الزامی است را رعایت کنیم و با شرایط کنکور بیشتر آشنا شویم (تایم ، لباس ، قوانین ، چیدمان سوال و ... ) پس بدانید که آزمون آزمایشی برای این است که شما بیشتر خودتان و نقاط قوت و ضعف خودرا بشناسید. یعنی اگر با این دید به آزمون نگاه کنید که برای آمادگی بیشتر شماست، در اینصورت از استرس و اضطراب شما کاسته شده و اعتماد بنفس شما بیشتر میشود چون در هر حالت به نفع شماست.

 

 2) مطالعه تمام بودجه بندی : اعتماد به نفس شما زمانی به بیشترین حد خود می رسد که شما بدانید که تمامی مطالبی که قرار است در آزمون  بیاید را مطالعه کرده اید. این اشراف به مطالب آزمون باعث میشود که یک حس اعتماد به خود در وجود شما ایجاد شود. باید بگویم که هرچقدر تسلط بر مباحث آزمون بیشتر باشد احساس اعتماد به نفس شما نیز بیشتر میشود و برعکس هرچقدر در مطالعه دروس و بودجه آزمون کوتاهی کرده باشید به همان میزان اعتماد به نفس شما کاهش می یابد.

 

3) نتیجه آزمون : اینکه شما از خود انتظار دارید که بهترین نتیجه را بگیرید اصلا عجیب نیست و عجیب این است که این انتظار را نداشته باشید.ولی فکر کردن بیش از حد به نتیجه آزمون باعث میشود ذهن شما با افکار منفی درگیر شود و با خود بگویید که , اگر موفق نشوم چه میشود , اگر نتیجه بد گرفتم چه کنم, همین افکار منفی و مزاحم باعث میشود که نتوانید با اعتماد به نفس سر جلسه بروید چون از نتیجه میترسید. اگر این را بدانید که مهم ترین وظیفه شما در حال حاضر تلاش کافی و با برنامه  است نه نتیجه گرفتن ، در این حالت حس خوبی داشته، اعتماد به نفس بیشتری بدست آورده و با اطمینان سر جلسه حاضر میشوید. این جمله را نیز به یاد داشته باشید ( عرق سعی محال است که گوهر نشود ).

 

4) تصور بدترین حالت ممکن : این جمله بزرگترین کمک کننده به افرادی است که اعتماد به نفس کافی ندارند، ( حتی اگر بدترین حالت ممکن رخ بدهد،باز هیچ چیز خاصی رخ نمیدهد).اگرمیخواهید اعتماد به نفس کافی داشته باشید به بدترین حالت ممکن فکر کنید. می بینید که این حالت هم میتواند یک فرصت بزرگ برای شما باشد اگر بتوانید از آن هوشمندانه استفاده کنید.

اکثر افراد موفق در راه رسیدن به موفقیت، شکست های بزرگی خورده اند ولی ازاین شکست ها استفاده خوبی کرده اند.پس میتوانید اینگونه به مسئله نگاه کنید که این شکست باعث میشود شما بیش از پیش به نقاط ضعف خود توجه کنید و اشکالات خودرا بررسی کرده و برای حل این مشکلات تلاش کنید.پس وقتی از نتیجه بد نترسید و آن را فرصتی برای خود بدانید، حس اطمینان به خود و اعتمادبنفس را در خود ایجاد کرده اید.

5) شما ضعیفترین نیستید : اکثر انسانها بر اساس طبیعت خود منفی نگرهستند و تصورات بد از اتفاقات دارند ( نیمه خالی لیوان را میبینند ). این مسئله بر دانش آموزان نیز صدق میکند و بعضی ها اینگونه فکر میکنند که همه از من قوی ترند و من ضعیفترینم. این باور اشتباه باعث میشود که اعتماد به نفس خودرا از دست بدهند و خود را از پیش باخته بدانند.اما این را بدانید که همیشه افرادی هستند که ضعیفتر از شما هستند. کسانی وجود دارند که نتیجه آنها بدتر از شماست و کسانی هستند که شرایطشان نیز سخت تر است. اگر این نکته را بدانید که شما ضعیفترین نیستید، حس خوبی خواهید داشت و میدانید که شما نیز قوی هستید.

 

6) انسان ها ناممکن هارا ممکن کرده اند : اینکه فکر میکنیم ناتوان هستیم و کار مورد نظر را نمیتوانیم انجام دهیم باعث میشود که خودرا فردی بیهوده ببینیم و برای موفقیت خود شانس کمی قائل شویم. اما همه ماجرا این نیست اگر به گذشته انسان نگاه کنیم میبینیم خیلی اتفاقات بوده اند که روزی غیر ممکن بودند ولی الان ممکن شده اند. حتی خود ما نیز کارهایی انجام داده ایم که خیلی کارهای سختی بوده اند ولی فراموش کرده ایم. موفقیت در آزمون را هم بعضی دانش آموزان غیر ممکن میدانند، درحالیکه اصلا اینگونه نیست. اگر به این باور برسیم آنگاه اعتماد به نفس ما افزایش می باید و برای رسیدن به موفقیت تلاش میکینم.

 

نکته پایانی و مهم : در بعضی موارد ما توانایی انجام کاری را داریم ولی 

چون به خودمان واستعداد هایمان باور نداریم، نمیتوانیم این کار را به انجام برسانیم.

ایجاد و افزایش اعتماد به نفس میتواند این مشکل مارا حل کند.

 

امیدورام این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد و بتوانید به شناخت کافی از خود و شرایط برسید 

و با افزایش اعتماد به نفس خود بتوانید به بهترین نتایج دست پیدا کنید و بیش از پیش پیشرفت کنید.

پاسخ دهید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظر شما پس از بررسی و تایید توسط همکاران ما، نمایش داده خواهد شد.