×
میز کار   پروفایل  

"بازیابی" یادگیری­‌مان را پویاتر می‌­کند!

"بازیابی" یادگیری­‌مان را پویاتر می‌­کند!

چرا گاهی برای یافتن جواب سوالی، بی آن­که به خودمان سختی بدهیم راه آسانِ مراجعه به پاسخنامه را انتخاب می­‌کنیم؟ در حالی­که اگر یادگیری در قالب کنجکاویِ علمی و حل مساله ظاهر شود و افزایش یابد، نیروی محرکه­ آن، دانش‌­آموز را به حرکت و پویاییِ مدام وا­می‌­دارد که لذت­‌بخش‌­تر است به قول مولانا: آب کم جو، تشنگی آور به دست، تا بجوشد آبت از بالا و پست.

باید در حل مساله نیز تشنگی ایجاد کرد. دانش‌­آموز در روش بازیابی(retrieval) احساسِ حضور فعال در فرایند یاددهی، یادگیری خواهد داشت. بازیابی بر خلاف خواندن و مرورِ سطحیِ دوباره­‌ی جملات، پاراگراف و فرمول­‌ها که تحرک کمی در مغز ایجاد می­‌کند، باعث می­‌شود ذهن کنجکاوتر و فعال­‌تر شود و به سوال پیش رویش پاسخ دهد مهم نیست که پاسخ درست باشد یا غلط، مهم آن است که دانش‌­آموز به عمق یادگیری فرو ­رود و "احساس یادگیری"  به یادگیریِ واقعی نزدیک و نزدیک‌­تر ­شود.

پاسخ دهید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظر شما پس از بررسی و تایید توسط همکاران ما، نمایش داده خواهد شد.