چرا گاهی برای یافتن جواب سوالی، بی آنکه به خودمان سختی بدهیم راه آسانِ مراجعه به پاسخنامه را انتخاب میکنیم؟ در حالیکه اگر یادگیری در قالب کنجکاویِ علمی و حل مساله ظاهر شود و افزایش یابد، نیروی محرکه آن، دانشآموز را به حرکت و پویاییِ مدام وامیدارد که لذتبخشتر است به قول مولانا: آب کم جو، تشنگی آور به دست، تا بجوشد آبت از بالا و پست.
باید در حل مساله نیز تشنگی ایجاد کرد. دانشآموز در روش بازیابی(retrieval) احساسِ حضور فعال در فرایند یاددهی، یادگیری خواهد داشت. بازیابی بر خلاف خواندن و مرورِ سطحیِ دوبارهی جملات، پاراگراف و فرمولها که تحرک کمی در مغز ایجاد میکند، باعث میشود ذهن کنجکاوتر و فعالتر شود و به سوال پیش رویش پاسخ دهد مهم نیست که پاسخ درست باشد یا غلط، مهم آن است که دانشآموز به عمق یادگیری فرو رود و "احساس یادگیری" به یادگیریِ واقعی نزدیک و نزدیکتر شود.
پاسخ دهید