×
میز کار   پروفایل  

حافظه فعال و حافظه بلند مدت

حافظه فعال و حافظه بلند مدت

حافظه فعال مثل کوله پشتی است کوچک ، کم حجم و در دسترس و حافظه بلند مدت مثل کمد اتاق است که پیدا کردن لباس در آن نیاز به جستجوی بیشتر دارد.

اگر روی مطلبی متمرکز نباشیم حافظه فعال آن مطلب را فراموش می کند .آیا تا کنون برای شما اتفاق افتاده است که پنج دقیقه بعد از شنیدن نام کسی نمی توانید نام او را بخاطر بیاورید ؟این حالت مصداق بارز عدم تمرکز روی اطلاعات است .حافظه کوتاه مدت از ما می خواهد اگر مطلبی برای ما مهم است روی آن تمرکز کنیم.ما گاهی نیاز داریم اطلاعات را به جای امن تری منتقل کنیم یعنی حافظه بلند مدت .

حافظه بلند مدت گسترده است ، چگونه باید ما اطلاعات را به حافظه بلند مدت بفرستیم و چگونه باید اطلاعات مورد نیاز را از آن بیرون بکشیم؟

بطور کلی دو نوع اطلاعات وجود دارد:

داده ها 

تصاویر

ذخیره داده ها به مراتب برای مغز سخت تر از تصاویر است منظور از داده ها اطلاعات غیر تصویری مانند اسامی یا تاریخ هستند .مغز داده ها را در قفسه های خود جای می دهد اما تصاویر را روی دیوار می چسباند .پس اگر می خواهید داده ای را یاد بگیرید آن را تبدیل به تصویر کنید و یا تصویری به آن اضافه کنید.

یکی دیگر از روش های یادگیری مطالب ساختن داستان برای آن مطلب است مثلا یک وجه خنده دار برای مطلب مورد نظر بسازید .مغز این نوع مطالب را زودتر و راحت تر ذخیره می کند.

فرض کنید باید لیست فلزات جدول تناوبی عناصر شیمیایی را به ترتیب حفظ کنید روشی بنام نمونیک وجود دارد که در آن حروف اول اسامی یک فهرست مبنای ساختن کلمه یا جمله قرار می گیرد برای مثال اگر قرار است ( پتاسیوم ، سدیم ، لیتیوم ، کلسیم ، منیزیم ، آلومینیوم ) را به ترتیب حفظ کنید ، جمله شما می تواند چنین باشد :

پدرم ، سرورم ، لباس کثیف من آنجاست !

تکنیک دیگری که می توانید برای ذخیره اطلاعات استفاده کنید ، تکنیک (قصر حافظه) است. 

در این روش محیط آشنایی مانند خانه خود را به مثابه حافظه تان در نظر بگیرید ، سپس هر آنچه باید یاد بگیرید مانند لغات یا تعاریف مربوط به یک موضوع را در گوشه گوشه خانه خود به جای اشیاء در نظر بگیرید و مدام با آن ها در تعامل باشید ، این تکنیک کاملا" موثر است.

آموزش دادن چیزی که به تازگی یاد گرفته اید به دیگران نیز یکی از بهترین راه ها برای فرستادن اطلاعات به حافظه بلند مدت است .در واقع نشر دانش به تثبیت آن کمک می کند .

یکی از مواردی که حین یادگیری باید به آن توجه کنید این است که موضوع را صرفا" مطالعه نکنید ، بلکه دانشتان را فعال کنید ، بگذارید یادگیری وارد زندگی واقعی تان شود. اگر در مورد موضوعی مثل آموختن زبان انگلیسی مطالبی را باید یاد بگیرید ، تنها هنگام مطالعه زبان به آن فکر نکنید بلکه در طول روز و در طول سایر فعالیت هایتان به آنچه خوانده اید فکر کنید.

پاسخ دهید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظر شما پس از بررسی و تایید توسط همکاران ما، نمایش داده خواهد شد.