×
میز کار   پروفایل  

کنکور 1402 و راه کارهای مشاوره ای متناسب با آن

کنکور 1402 و راه کارهای مشاوره ای متناسب با آن

اولين نكته اي كه در اطلاعيه سازمان سنجش مورد توجه قرار گرفته تاثير قطعي معدل در كنكور سراسري و به ميزان 40 % است كه براساس شواهد موجود ، در سال 1393 كه تاثير معدل قطعي و به ميزان 25 % بود، رتبه داوطلبان كنكور تحت تاثير معدل بقدري تغيير مي كرد كه در شرايط يكسان از نظر درصدهاي كسب شده در كنكور و با توجه به معدل هاي متفاوت رتبه به ميزان قابل ملاحظه اي جابجا مي شد ( پیوست 1 همين مقاله كه نشان دهنده تاثير معدل در رتبه ها در كنكور 93 است را  مطالعه کنید.)

بر اساس اين دستورالعمل تاثير معدل شامل تمام دروس عمومي و اختصاصي بوده و حتي درس هاي سلامت و بهداشت و نيز هويت اجتماعي در معدل و در نتيجه در كنكور تاثيرگذار خواهد بود.

ضمنا عليرغم حذف دروس عمومي از كنكور 1402 ، در 40% تاثير سوابق تحصيلي ، سهم دروس عمومي بيشتر از دروس اختصاصي است كه بر اساس جدول ارائه شده در بخشنامه سازمان سنجش به شرح ذيل مي باشد:

  1. سال 1402 دروس عمومي 26 % و دروس اختصاصي 14 %  جمعا 40%
  2. سال 1403 دروس عمومي  28% و دروس اختصاصي 22%  جمعا   50%
  3. سال 1404 و بعد از آن  دروس عمومي 30% و اختصاصي 30% جمعا 60 %

در بين دروس و در تمام رشته ها بالاترين ضريب مربوط به فارسي با   21/6 % و ديني با حدود 19 % می باشد.(در اين زمينه جدول پيوست 3 را ملاحظه فرماييد.)

توصيه هاي آموزشي مهم در اين زمينه:

حذف دروس عمومي از كنكور باعث افزايش تمركز بر روي دروس اختصاصي شده برنامه ريزي راحت تر و موثرتر صورت مي گيرد و دانش آموزان و فارغ التحصيلان مي توانند با آرامش و دقت بيشتر و حل تمرينات و تست های بيشتر ، تسلط خود را در دروس اختصاصي افزايش دهند

اما تاثير 40% سوابق تحصيلي  در كنكور و خصوصا اهميت بيشتر دروس عمومي نسبت به اختصاصي در سوابق تحصيلي ، دانش آموزان را ملزم به خواندن دروس عمومي و سلامت و بهداشت و نيز هويت اجتماعي می کند. ( كه اين دو درس قبلا در معدل نهايي تاثير نداشتند ولی هم اکنون موثر هستند.) براي اين كار بهتر است دانش آموزان مطابق برنامه درسي در مدرسه روزهايي كه اين درس ها را دارند و همين طور روز قبل از كلاس اين درس ها ، آن ها مطالعه كنند و با حل نمونه سوالات امتحاني در اين دروس تسلط خود را در امتحانات تشريحي افزايش دهند.

خدمتي  عالي و تاثيرگذار از كانون فرهنگي آموزش(برگزاري آزمون هاي تشريحي)

بالغ بر 10 سال است كه كانون فرهنگي آموزش به عنوان تنها موسسه اي كه قابليت برگزاري آزمون هاي تشريحي و تصحيح برگه هاي آن را در مقياسي بزرگ و كشوري دارد ، در اين زمينه فعاليت مي كند.

امسال نيز آزمون هاي تشريحي كشوري جهت آشنايي دانش آموزان با سبك و استاندارد سوالات امتحانات نهايي و نيز نحوه تصحيح آن ها و همچنين مشخص كردند مشكلات يادگيري شان در سطح اين گونه امتحانات  ، به بهبود وضع درسي ايشان كمك شاياني مي نمايد .

 مشخص كردن اشكالات آموزشي و كمك به حل آن ها باعث ارتقاء معدل نهايي و نهايتا بهبود رتبه دانش آموزان در كنكور خواهد شد.

(جهت كسب اطلاعات بيشتر مانند شرايط ثبت نام و تاريخ و محتواي آزمون هاي تشريحي به نمايندگي شهر خود مراجعه فرماييد.)

برگزاري كنكور در دي ماه و تيرماه:

برگزاري كنكور در دي ماه امكان جديدي است كه امسال براي داوطلبان كنكور فراهم شده است و نكته بسيار مهم آموزشي كه در اين زمينه وجود دارد اين است كه دانش آموزان انتظار غير واقعي از خود نداشته باشند . يعني تصور نكنند كه مي توانند تمام دروس دهم و يازدهم و نيز نيم سال اول و دوم  دوازدهم را با هم و تماما مطالعه كنند . اين انتظار غير واقعي عواقب نامناسبي مانند سطحي خواندن و بي توجهي به لايه هاي عميق يادگيري كه اتفاقا براي موفقیت دركنكور بسيارمهم است را به دنبال خواهد داشت. لذا به دانش آموزان   توصيه مي شود همگام با برنامه آزمون مطالب نيم سال  اول دوازدهم و در كنار آن مطالب پايه دهم را به طور كامل و دقيق فراگرفته و به اندازه ای در آن ها تمرين حل نمايد تا در آزمون ها نتايج مناسبي در اين دروس بدست آوريد. اگر بعد از خواندن مطالبي كه توضيح داده شد نتايج مناسبي حاصل شد و باز هم فرصت بيشتري براي مطالعه داشتند ، مطالب پايه يازدهم را هم به آن اضافه كنند. فراموش نكنيد كه خواندن دقيق و درست  مطالب كمتر ، موثرتر از خواندن همه مطالب ولي به صورت سطحي است. و اصطلاحا گفته می شود يادگرفتن  80 درصد مطالب با عمق 100  بسيار موثرتر از يادگيري 100 درصد مطالب با عمق 80 است.

شما با اين شرايط در كنكور دي به فراخور خود آماده خواهيد بود و در ادامه تلاش مي كنيد تا در تير ماه هم كاملا آماده شويد . نهايتا اين دو نتيجه مقايسه شده و نتيجه بهتر ملاك انتخاب رشته خواهد بود.

فراموش نكنيد كه شرايط براي همه  يكسان است .

اما فارغ التحصيلان قوي كه سال قبل رتبه خوبي در كنكوركسب كرده بودند و به خاطر رشته بخصوصي و يا دانشگاه خاصي پشت كنكور مانده اند در صورتي مي توانند تمام برنامه يعني حتي نيم سال دوم دوازدهم را مطالعه كنند  كه  در آزمون هاي كانون نتايج خوبي بدست آورند .

حذف زیرگروه ها از کنکور:

اگر خاطر دوستان باشد  در کنکورهای سال های گذشته ، گروه آزمایشی ریاضی3 زیر گروه و در گروه های آزمایشی   تجربی و انسانی هرکدام 5 زیر گروه وجود داشت . درزیر گروه ها تغییر ضرایب دروس اختصاصی می توانست رتبه های متفاوتی را برای انتخاب رشته ایجاد کند . برای مثال در زیر گروه 5 رشته انسانی که مربوط به رشته هایی مانند روان شناسی و مشاوره بود ضریب درس روان شناسی 4 بود و اگر کسی این درس را خوب زده بود شانس قبولی اش در رشته های این زیر گروه افزایش می یافت در صورتی که در زیر گروه 1 که مربوط به رشته هایی مانند حقوق و الهیات بود ضریب عربی و ادبیات 4 بود و این درس ها تاثیر بیشتری نسبت به درس  روان شناسی که دارای ضریب 1 در این زیرگروه بود ، داشتند یا مثلا در زیر گروه 1 تجربی که مربوط به پزشکی و دندان پزشکی و سایر رشته های پیراپزشکی بود ضریب زمین شناسی صفر بود یعنی زمین شناسی هیچ تاثیری در قبولی این رشته ها نداشت اما برای رشته داروسازی که در زیر گروه 2 بود به دلیل ضریب 1 زمین شناسی ، این درس در قبولی این رشته ها تا حدی موثر بود.

حال با حذف زیر گروه ها دیگه اهمیت درس ها در  انتخاب رشته های مختلف فرق نمی کند. بلکه بر اساس تعداد کتاب ها درسه پایه دهم تا دوازدهم و اهمیت آن ها یک ضریب ثابت به آن ها تعلق می گیرد. 

برای مثال دررشته تجربی ضریب زیست 12 و شیمی 9 و ریاضی و فیزیک 7 و زمین شناسی 1 است بنابراین همه لازم است صرف نظر از علاقه شان به رشته ها  ، زمین شناسی را بخوانند هرچند که به دلیل ضریب 1 آن تاثیرش از بقیه درس ها کمتر است. (پیوست 2 اطلاعیه سازمان سنجش دربازه کنکور 1402 پیوست همین مقاله را مطالعه کنید.)

 

جمع بندی نهایی:

الف -حذف دروس عمومی فرصت و تمرکز بیشتری را برای کسب آمادگی در کنکور ایجاد می کند پس با آرامش و دقت و با حل تمرینات بیشتر مطالعه کنید خصوصا در دروس اختصاصی به طور منظم تست بزنید. 

ب – با توجه به تاثیر 40 درصدی سوابق تحصیلی با حضور در آزمون های تشریحی با سبک امتحانات نهایی آشنا شوید و مشکلات احتمالی را بر طرف کنید و در تمام دروس چه عمومی و چه اختصاصی علاوه بر حضور در امتحانات تشریحی نمونه سوال امتحانی حل کنید.

ج – به دلیل تاثیر بیشتر دروس عمومی در سوابق تحصیلی و علیرغم حذف این درس ها از کنکور بر اساس برنامه درسی در مدرسه این درس ها را روز خوانی کرده و حتی روز قبل از کلاس آنها را مرور کنید و برای این درس ها نمونه سوالات امتحانات نهایی را  به طور منظم حل کنید.

د- با توجه به حذف زیر گروه ها در کنکور لازم است تمام مواد درسی کنکور را مطالعه کنید منتها با توجه به ضرایب اعلام شده توسط سازمان سنجش برای درس های مهم تر وقت بیشتری منظور کنید

ه- از هول هلیم داخل دیگ نیوفتید یعنی با تصور آمادگی حداکثری در کنکور دی ماه درس ها را سطحی نخوانید بلکه تمرکز خود را فعلا روی درس های دهم و نیم سال اول دوازدهم متمرکز کنید و با دقت و آرامش درس بخوانید.

پاسخ دهید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظر شما پس از بررسی و تایید توسط همکاران ما، نمایش داده خواهد شد.