×
میز کار   پروفایل  

کتابخوانی به روش SQ3R

کتابخوانی به روش SQ3R

روش SQ3R توسط فرانسیس رابینسون در دانشگاه ایالتی اوهایو پدید آمده است.این روش مطالعه 5 مرحله دارد:

نگاه گذرا،پرسش،خواندن،از بر کردن، بازخوانی که در زیر به شرح هر کدام می پردازیم:

نگاه گذرا:خواندن سرفصل ها و نکات برجسته هر متن و خواندن بخشهای گزیده متن .نگاه گذرا ، توانایی درک و یادگیری مطالب جدید را افزایش می دهد.

پرسش :در بعضی از کتاب ها در ابتدا یا انتهای فصل سوالاتی پرسیده شده است که ما بعد از مطالعه آن فصل باید بتوانیم به آن سوالات پاسخ بدهیم.اگر کتاب در ابتدا و انتها سوالاتی را مطرح کرده است بکوشید که به آنها جواب دهید ، و با اندیشیدن درباره آنها ، پرسش هایی از خود بپرسید.طرح سوال یکی از راه های مشارکت پویا در فرایند یادگیری است ، و پویا بودن ، کلید یادگیری است.

خواندن: در این گام مطلب را با تامل بخوانیدو بکوشید به پرسش هایی که برای خود طرح کرده اید پاسخ دهید . مطمئن شوید که همه چیز را خوب خوانده اید .جدول ها ، نموار ها ، عکس ها  و مهم تر از همه متن اصلی کتاب .

از بر کردن:از بر کردن بخش مهمی از یادگیری کارساز است.بنابر این نه تنها در کلاس بلکه همیشه با یادآوری نوشته هایی که میخواهید یاد بگیرید آنها را از بر کنید.این کار به تلاش زیادی نیاز دارد ولی پس از مدتی مغز شما به این روند عادت می کند.

مرور یا خواندن:بازخوانی برای به یاد سپردن و یادآوری نوشتنی ها بسیار مهم است .برای بازخوانی مطالب بهتر است نگاهی به نمودار فراموشی ابینگهاوس بیندازید.

آیا شما حرفه ای مطالعه می کنید؟

Survey زمینه یابی(نگاه گذرا) –questionپرسش-readخواندن-rediteازبرکردن-reviewبازبینی

پاسخ دهید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

نظر شما پس از بررسی و تایید توسط همکاران ما، نمایش داده خواهد شد.